SKL måste våga visa tänderna

- Sveriges kommuner och Landsting (SKL) måste visa ”tänderna” och våga driva kommunsverige framför sig i en offensiv satsning för en bred folkbildningsinsats. De senaste årens utveckling förskräcker. Det sa Anders Gradin, förbundschef på Studieförbundet Vuxenskolan när han mötte SKL till ett samtal om det framtida stödet till folkbildningen.

- SKL konstaterar själva den betydelse studieförbunden har som grundläggande struktur för att ge människor möjligheter till kompetens och bildning för att därmed stå starkare som individ. Med ökad arbetslöshet är detta arbete än viktigare någonsin och i det läget väljer det samlade kommunsverige att sänka sina ambitioner. Snacka om fel beslut vid fel tidpunkt, konstaterar Anders Gradin.
- Kortsiktig besparingsiver riskerar slå sönder den struktur som den ideella sektorn utgör samtidigt som kommuner och landsting förväntar sig att denna sektor skall utföra mer uppgifter. Vill SKL att folkbildningen och den ideella sektorn skall bli en aktivare part ute i landet måste man se till att medlemmarna ändrar strategi. En satsning på bildning och ideellt arbete är en investering i framtiden något som varje kommunpolitiker med självaktning borde inse, säger Anders Gradin.