Skuggutredningen för elitistisk

- Behöver svensk kulturpolitik mer av cementering i befintliga strukturer och förstärkning av arbetsmarknadspolitiska åtgärder eller mer av bredd och människors eget skapande. Den konflikten blir tydlig när Skuggutredningen presenterade sina förslag, säger Monica Stolpe-Nordin, vice förbundsordförande Studieförbundet Vuxenskolan

- Om Stina Oscarsson och Skuggutredningen verkligen velat bidra till att ”Sverige blir ett världsledande kulturland”, vilket är deras ambition, så borde dom sökt sig utanför institutionsvärlden och Stockholm. Varje dag pågår otroligt mycket spännande kulturaktiviteter runt landet. Bara i SV genomför vi årligen drygt 35 000 kulturarrangemang med över två miljoner besökare, konstaterar Monica Stolpe-Nordin.

- Svensk kulturmedia fokuserar i alldeles för hög grad på kulturelitens arbetsmarknadsvillkor och negligerar det breda perspektivet. När Kulturutredningen presenterar sina förslag på torsdag så ser vi fram emot att kulturdebatten breddas och fokuserar på den verksamhet där eget skapande, professionalism och kvalitet står i förgrunden och inte det åskådar- och/eller produktionsperspektiv som hittills tillåtits dominera debatten.

- I den offensiva diskussionen vore det bra om även Skuggutredningens deltagare engagerade sig, säger Monica Stolpe-Nordin.