Stoppa Lättläst

Regeringen bör dra tillbaka utredningen om Lättläst (SOU 2013:58). Förslaget att öka den statliga styrningen över litteratur och nyhetsförmedlingen till de som behöver lättläst är oacceptabelt och för tankarna tillbaka till ett system som skulle kunna definieras som ”återomyndigförklarande

Det skriver Studieförbundet Vuxenskolan (SV) i sitt remissvar.

-          Utredaren har uppenbarligen haft för lite tid att ta fram ett genomarbetet förslag som är förankrat hos de som berörs. På annat sätt kan vi inte tolka den stora kritik som riktas mot förslaget från så många håll. Vi ser ingen anledning att regeringen skall driva på en förändring när underlaget är bristfälligt, säger Niklas Lundgren, förbundschef på SV.

-          Vi står bakom konventionen om rättigheter för personer med funktionsnedsättning. I den slås fast att alla samhällsinsatser skall syfta till att ge människor med funktionsnedsättning möjligheter till egenmakt. Avgörande för det är personernas tillgång till information och kunskap, samt av hur bra samhället lyckas med att skapa full delaktighet för målgruppen. De kraven uppfylls inte med utredarens förslag.

Bristen på en realistisk tidsplan för genomförandet samt att de ekonomiska konsekvenserna inte är tillräckligt utredda är ytterligare argument för att återta utredningen till departementet och ta ett omtag, skriver SV i remissvaret.

-          Vi är också förvånade att utredaren inte lägger större kraft på att komma med förslag kring hur läsombudsverksamheten (5 000 personer i hela landet) skall utvecklas och sätter lättlästfrågan in i ett bildningssammanhang, avslutar Niklas Lundgren.

Hela remissvaret finns att läsa på http://www.sv.se/sv/Om-SV/SV-tycker/Uttalanden/

Ytterligare kontakt

Niklas Lundgren, förbundschef, 0708-553065, niklas.lundgren@sv.se