Studieförbundet Vuxenskolan utmanar staten: Släpp loss folkbildningen

"Omfördela 200 miljoner kronor från Migrationsverket och arbetsförmedlingen till studieförbunden. Då kan vi göra skillnad på asylboenden runt om i landet från dag ett. Det skapar bra integration i vardagen." Det uttalade Studieförbundet Vuxenskolan (SV) vid sin förbundsstämma på Aronsborg i helgen.

- Redan i dag satsar Sverige stora resurser på att klara integrationen. Att använda en del av de resurserna på att ge studieförbunden möjlighet att fullt ut verka på exempelvis asylboenden är rätt sätt att rätt använda redan avsatta resurser, säger Ulrika Carlsson, nyvald förbundsordförande, Studieförbundet Vuxenskolan.

Uttalandet som stämman tog handlar också om att minska regelkrånglet och släppa loss allt det engagemang som finns i studieförbunden.

"Som folkbildare ser vi i första hand integrationens möjligheter men backar inte för de problem som finns. Där skiljer vi oss från andra krafter i samhället som väljer att enbart fokusera på problemen. Det är inte en framkomlig väg." Citat ur stämmans uttalande.

- Folkbildningen bättre än staten på integration, slår SV fast i uttalandet som går att läsa på denna länk

Fakta om stämman: 250 ombud från hela landet samlades på Studieförbundet Vuxenskolans förbundsstämma i Bålsta i helgen. Ulrika Carlsson valdes till förbundsordförande. Under helgen delades också folkbildarpriset och Sokratespriset ut.

Uttalandet i sin helhet, klicka här

Pressbild på Ulrika Carlsson, här. Fotograf: Anna Simonsson

Kontakt: Matilda Asp, kommunikatör, Studieförbundet Vuxenskolan, telefon 070-855 30 83 eller matilda.asp@sv.se

Fakta om Studieförbundet Vuxenskolan