Sveriges största folkbildarmöte

På lördag och söndag möts 400 folkbildare från hela landet på Aros Kongresscenter i Västerås, vid Studieförbundet Vuxenskolan förbundsstämma. Sveriges största folkbildarmöte.

På programmet står fastställande av ett strategidokument för de kommande två åren. Det innehåller folkbildningens utmaningar, fyra strategiska långsiktiga mål samt ekonomiska förutsättningar.

Istället för traditionellt kommittéarbete arbetar stämman för första gången i Påverkanstorg. Syftet med påverkanstorget är att skapa en mötesplats där fler kommer till tals och är aktiva i debatten och därmed i beslutsprocessen.

I strategidokumentet står bl a att läsa:

-          Många nås idag inte av folkbildningen. Det kan handla om personer som bor och verkar i utsatta områden i segregerade städer, men också om personer som på grund av ålder och/eller funktionsnedsättning inte ges möjlighet att ta del av insatserna. Det riskerar att förstärka ett delat Sverige. Det är inte acceptabelt.

Förbundsstyrelsen föreslår, utifrån analysen av folkbildningens framtida utmaningar, förbundsstämman att anta fyra strategiska mål som blir styrande för verksamheten de kommande två åren:

1. Unga i utsatta situationer erbjuds en individuell bildningsresa

2. Personer med funktionsnedsättning erbjuds möjlighet att utveckla egenmakt

3. Engagerade människor erbjuds verktyg för lokal utveckling

4. Äldre erbjuds möjlighet till livslångt lärande och förbättrad livskvalitet

Det blir stora förändringar i förbundsstyrelsen. Sex nyval föreslås

-          Anna Ivarsson, Stockholm

-          Eva Karin Hempel, Vellinge

-          Thomas Jansson, Trosa

-          Thomas Olofsson, Luleå

-          Christer Nylander, riksdagsledamot, representant för Folkpartiet Liberalerna

-          Per Lodenius, riksdagsledamot, representant för Centerpartiet

Handlingar, program, mm kan hämtas från www.sv.se och sedan den ”gröna knappen” – ”gå till SV:s stämmosajt”.

Media är välkomna att närvara under förbundsstämman som börjar lördag den 15:e juni kl 11.30 och avslutas söndag 16:e juni kl 14.30.

-          Niklas Lundgren, förbundschef, niklas.lundgren@sv.se, 0708-553065

-          Anders Öhberg, pressansvarig, anders.ohberg@s.se, 070-6263888

Vi leder och utvecklar Sveriges främsta studieförbund. Studieförbundet Vuxenskolan hävdar alla människors lika värde och rättigheter. Vår bildningssyn bygger på människans förmåga att själv forma sitt liv tillsammans med andra människor och med hänsyn till miljön. SVs vision är en värld som präglas av hållbar utveckling. Genom att öka alla människors inflytande och delaktighet, stärker vi demokratin. SV är mångfaldens studieförbund som ger varje människa möjligheter att växa. SV är den mest pådrivande och engagerade lokala kraften för utveckling av föreningsliv, kultur och samhälle.