Timbro är enfaldiga

- Timbros rapport om kommunernas kultur- och fritidssatsningar visar på enfald och brist på kunskap om verkligheten. Tillväxt och välfärdsutveckling förutsätter ett allt närmare samspel mellan civilsamhället och det offentliga. Att förespråka något annat är enfaldigt, säger Anders Gradin, förbundschef på Studieförbundet Vuxenskolan.

- På vilket sätt är människors fortbildning, ungdomars musikengagemang, äldres kulturupplevelser i demensvården, intellektuellt funktionshindrades rätt till lättläst samhällsinformation och ideellt frivilligt arbete som motsvarar ett värde på 150 miljarder kronor, ett hot mot välfärden? I Timbros senaste rapport argumenterar den förre MUF-ordföranden Thomas Idergaard i raljant stil på det sättet. Syftet är uppenbarligen politiskt och inte att få till stånd en seriös och nödvändig diskussion om hur våra gemensamma skattepengar används på bästa sätt, säger Anders Gradin, förbundschef på Studieförbundet Vuxenskolan i en kommentar. - Timbro är närmast enfaldiga när dom hävdar att den verksamhet som studieförbund och civilsamhällets övriga organisationer bedriver inom kultur- och fritidsområdet hotar satsningar på skola, vård och omsorg. I stället är dessa insatser grundläggande för välfärdsutveckling och tillväxt. Detta visar många seriösa forskarrapporter som ser på verkligheten och inte utgår från Stureplan, säger Anders Gradin. - Jag hävdar helt i motsats till Thomas Idergaard och Timbro att framtidens välfärdsutveckling måste bygga på ett allt starkare samspel mellan civilsamhället och det offentliga. Det är naivt att tro att kommuner och landsting i framtiden har råd att avstå från alla de ideella och frivilliga insatser som utförs dagligen i den lokala miljön, säger Anders Gradin.