Ulrika Carlsson från Skövde föreslås bli ny ordförande för Studieförbundet Vuxenskolan

Ulrika Carlsson, mellanstadielärare och riksdagsledamot (C), föreslås bli ny ordförande för Studieförbundet Vuxenskolan. Nuvarande ordförande Berit Danielsson avgår vid Studieförbundet Vuxenskolans förbundsstämma i juni och i samband med det väljer ombuden ny ordförande och ny förbundsstyrelse. Ulrika Carlsson föreslås som ordförande av en enig valberedning.

-  Det är spännande och utmanande att vara föreslagen som ordförande för Studieförbundet Vuxenskolan. Att vara ordförande för ett av Sveriges största studieförbund är ett av landets viktigaste förtroendeuppdrag. Jag vill se fler människor växa hos oss, säger Ulrika Carlsson.

Som mellanstadielärare och riksdagsledamot arbetar Ulrika Carlsson med utbildning och människor i hela landet. Hon ser flera kopplingar mellan sitt uppdrag och sitt yrke och att vara engagerad inom SV.

-  Människors utveckling är det som driver mig. Som lärare jobbar jag mycket med barn och deras utveckling. Jag vill arbeta för att ännu fler ska upptäcka folkbildningen och Studieförbundet Vuxenskolan. Vi gör väldigt mycket bra verksamhet i hela landet, till exempel med unga, äldre eller människor med någon form av funktionsnedsättning, säger Ulrika Carlsson.

Nils Ingmar Thorell från Ronneby föreslås som 1:e vice förbundsordförande och Petra Pilawa från Stockholm föreslås som 2:e vice förbundsordförande.

Ulrika Carlsson är andre vice ordförande i Studieförbundet Vuxenskolan sedan år 2009.  Hon är född 1965.

Fakta: Studieförbundet Vuxenskolan har förbundsstämma i sommar. Ungefär 200 ombud från hela Sverige kommer till stämman för att bland annat välja ny ordförande och förbundsstyrelse. Tid och plats: 13-14 juni, Bålsta.

Bild på Ulrika Carlsson finns att ladda ner här  Foto: Anna Simonsson

Valberedningens förslag i korthet

Förbundsordförande:                          Ulrika Carlsson, Skövde, nyval

1:e vice förbundsordförande:               Nils Ingmar Thorell, Ronneby, omval

2:e vice förbundsordförande:               Petra Pilawa, Stockholm, nyval

Lars Berge-Kleber är ordförande för valberedningen.

Fakta om Studieförbundet Vuxenskolan

Förbundschef: Niklas Lundgren

Studiecirklar: cirka 50 000

Deltagare i studiecirklar: ca 150 000 unika deltagare

Kulturprogram: över 50 000

Deltagare i kulturprogram: cirka 3 miljoner

Cirkelledare: cirka 16500.

Avdelningar i Sverige: 31

Regionala enheter: 2

*Siffrorna gäller verksamhetsåret 2014

Kontakt: Matilda Asp, kommunikatör, Studieförbundet Vuxenskolan, telefon 070-855 30 83 eller matilda.asp@sv.se

Citat

Det är spännande och utmanande att vara föreslagen som ordförande för Studieförbundet Vuxenskolan. Att vara ordförande för ett av Sveriges största studieförbund är ett av landets viktigaste förtroendeuppdrag. Jag vill se fler människor växa hos oss.
Ulrika Carlsson