Upphandlingskamp drabbar skolbarnen

Skall kommuner kunna handla lokalt och ställa krav på bra djurskydd?

Det är frågor som ställs under debatt på fredag när Studieförbundet Vuxenskolan bjuder in till SV Arena i anslutning till MAT2011 i Växjö.

-          Det pågår en ”upphandlingskamp” i Sverige. I ena ringhörnan står den dominerande grossisten Servera som överklagar alla försök ute i kommunerna att ställa ökade kvalitetskrav på bl a skolmaten. I den andra ringhörnan finns lokala leverantörer, ambitiösa kommuner och till syvende och sist barnen som skall äta skolmaten. Kring denna heta fråga arrangerar vi en SV Arena i anslutning till MAT2011 i Växjö på fredag, berättar Eva Hennevelt, Studieförbundet Vuxenskolan.

-          Arenan nu på fredag är ett tillfälle att skapa en dialog där de inblandade parterna möts. Det är ett ansvar som folkbildningen tar, säger Eva Hennevelt.

Mat 2011 är en stor mötesplats för mötesplatsen för närproducerad, småskalig och hållbar måltid och genomförs i Växjö 15-17 september. Mötesplatsen är till för både bransch och konsumenter.

Vid SV Arenan kommer Skolmatens vänner att presentera sin senaste rapport om läget i landet. 243 kostchefer runt om i landet har svarat på frågor kring kvalitet och lokal upphandling.

-          76 procent uppger att det är svårt att köpa in närproducerad mat och 43 procent är uttalat negativa till hur LOU fungerar vid inköp av mat till kommunernas grundskolor. LOU står i direkt konflikt med andra regler och riktlinjer som kostcheferna skall förhålla sig till. Tillämpningen av lagen går också i otakt med de allmänna värderingarna i samhället, säger Annika Unt Widell, projektledare för Skolmatens vänner.

Media är välkomna till ”Offentlig mat utan identitet – vem bär ansvaret för skolmatens kvalitet och hur hittar vi nya lösningar”

Fredagen den 16 september

Elite Stadshotell, Växjö, Stora salen

Tid 09.30 – 12.00

Se också www.mat2011.se

Samtalsledare:

Malin Olofsson och Daniel Öhman/Ekot

För ytterligare information kontakta:

Eva Hennevelt, Studieförbundet Vuxenskolan, eva.hennevelt@sv.se, 070 – 720 11 40

Anders Öhberg, presschef Studieförbundet Vuxenskolan, anders.ohberg@sv-se; 070 – 626 38 88

Vi leder och utvecklar Sveriges främsta studieförbund. Studieförbundet Vuxenskolan hävdar alla människors lika värde och rättigheter. Vår bildningssyn bygger på människans förmåga att själv forma sitt liv tillsammans med andra människor och med hänsyn till miljön. SVs vision är en värld som präglas av hållbar utveckling. Genom att öka alla människors inflytande och delaktighet, stärker vi demokratin. SV är mångfaldens studieförbund som ger varje människa möjligheter att växa. SV är den mest pådrivande och engagerade lokala kraften för utveckling av föreningsliv, kultur och samhälle.