Vem vinner Studieförbundet Vuxenskolans författarpris?

Katarina Bivald, Mara Lee och Tobbe Möller är några av författarna som är nominerade till Studieförbundet Vuxenskolans författarpris. 10 författare från olika delar av Sverige är nominerade. Vinnaren ska spegla nutidens landsbygd och vara i början av sin karriär. Priset delas ut i samband med bokmässan i september.

Peter Normark från Holmsund och Felicia Stenroth från Barum är några av de nominerade till Studieförbundet Vuxenskolans författarpris i år. Privatpersoner, organisationer och föreningar har kunnat nominera författare. Vem som vinner avgörs av en jury med bland annat representanter från Studieförbundet Vuxenskolan.

-      Juryn arbetar som en studiecirkel, en bokcirkel. Alla i juryn läser alla böcker och olika personer inleder mötena med att berätta vad de tyckte om boken. Det är viktigt att olika personer inleder varje gång, så att vi inte påverkar varandra, säger Nils Ingmar Thorell, som är 1:e vice ordförande i Studieförbundet Vuxenskolan och ansvarig för författarpriset.

Prissumman är 50 000 kronor. Bland tidigare års vinnare finns till exempel Gertrud Hellbrand, Carin Hjulström och Ronnie Sandahl.

De 10 nominerade till Studieförbundet Vuxenskolans författarpris är

Olivia Bergdahl Efter Ekot, Ordfront förlag  Efter Ekot kom ut våren 2015 och är Olivia Bergdahls första roman. Olivia Bergdahl är uppvuxen i Göteborg. Läs mer här

Katarina Bivald Livet, motorcyklar och andra omöjliga projekt, Forum bokförlag  Katarina Bivald bor i Älta utanför Stockholm. Livet, motorcyklar och andra omöjliga projekt är hennes andra roman. Läs mer här

Tove Folkesson Sund Weyler förlag Tove Folkesson är född i Stockholm, uppvuxen i Kalmar med omnejd. 2015 kom hennes andra roman Sund. Läs mer här

Mara Lee Future Perfect, Albert Bonniers förlag Mara Lee är bosatt i Stockholm. Debuterade som romanförfattare 2007 med den internationellt uppmärksammade Ladies, som 2011 följdes av den kritikerrosade Salome. Läs mer här

Ida Linde Norrut åker man för att dö, Norstedts Ida Linde är uppvuxen i Umeå, bor numera i Stockholm. Hon debuterade 2006 med den prosalyriska Maskinflickans testamente. Läs mer här

Tobbe Möller Alla ska duscha, Vulkan media Född, uppvuxen och bor i Vänersborg. Debuterade med denna novellsamling. Läs mer här

Peter Normark Lekarna, Albert Bonniers förlag Uppvuxen i Holmsund, Västerbotten och Saint Louis, USA. Lekarna är hans debut. Läs mer här

Elin Olofsson Till flickorna i sjön, Wahlström & Widstrand Elin Olofsson är bosatt i Östersund. Till flickorna i sjön är Elin Olofsson andra roman. Läs mer här:

Marit Sahlström Och runt mig faller världen, Ordfront förlag Marit Sahlström växte upp i en liten by i Hälsingland, är numera bosatt i Stockholm. Våren 2015 utkom romanen Och runt mig faller världen, som är hennes debut. Läs mer här

Felicia Stenroth Indianlekar, Norstedts Felicia Stenroth kommer från Barum och är nu bosatt i Stockholm. Hon debuterade 2012 med romanen Bilder som inte angår mig. Läs mer här

Fakta om SVs Författarpris

Studieförbundet Vuxenskolan, SV, delar varje år ut Landsbygdens Författarstipendium. 1954 delades det första priset ut, det gick till Gösta Carlberg, Kerstin Hed och Gunnar Falkås. Kriterierna för priset är ”Studieförbundet Vuxenskolans författarpris tilldelas en person som i sitt författarskap speglar nutidens landsbygd, med inriktning på författare i början av sin karriär.”

Årets vinnare presenteras på bokmässan i september. Pristagaren utses genom ett nomineringsförfarande och prissumman är 50 000 kronor.

Nomineringen har varit öppen. Såväl privatpersoner, organisationer som föreningar har kunnat nominera författare. En jury läser böcker av 10 nominerade författare. Vinnaren utses av juryn.

#Författarpris

I juryn för SVs författarpris

Nils Ingmar Thorell, 1:e vice ordförande i Studieförbundet Vuxenskolan och ansvarig för Studieförbundet Vuxenskolans författarpris

Olav Magnusson, bokhandlare och styrelseledamot, Studieförbundet Vuxenskolan Halland