Vuxenskolans ordförande uppmanar centern och folkpartiet - Ta avstånd från Sverigedemokraterna

- Låt mig rikta en uppmaning till våra två grundorganisationer folkpartiet och centerpartiet. Var tydliga i ert avståndstagande från Sverigedemokraterna och andra främlingsfientliga krafter. Detta är en viktig signal inför valet.

Den uppmaningen riktade Berit Danielsson, förbundsordförande i Studieförbundet Vuxenskolan, när hon inledde förbundsstämman i Göteborg med 500 folkbildare.

- Om ett år är det val. Då prövas på allvar om svenska folket tänker tillåta icke demokratiska krafter att få fäste i Sveriges Riksdag. Ett samhälle som präglas av öppenhet och tar sin utgångspunkt i alla människors lika rätt och värde utvecklas. Ett samhälle präglat av inskränkthet leder till stagnation och tillbakagång. Som folkbildare och demokrater har vi ett gemensamt ansvar att möta de här krafterna med argument och bildningsperspektiv, konstaterade Berit Danielsson.

I sitt tal berörde Berit Danielsson det som hon uppfattade som en renässans för bildningsbegreppet.

- Bildning är en grund för utveckling. Vår bildningssyn utgår ifrån att människors lärande sker i mötet med det nya och okända, tolkat utifrån egna och andras erfarenheter. Den utgår från att möta människor på individens egna villkor. Det är motsatsen till det elitistiska tänkande som ibland florerar i diskussionen.

Studieförbundet Vuxenskolans förbundsstämma genomförs på Burgårdens konferenscenter i Göteborg under fredag till söndag. Det är Sveriges största folkbildarmöte med närmare 500 folkbildare från hela landet.

Bifogade bild på Berit Danielsson får användas fritt.

Foto: Sarah Wiklund

För ytterligare kontakt

Anders Öhberg, presschef, 070 – 626 38 88

Vi leder och utvecklar Sveriges främsta studieförbund.

---------------------------------------------------------------------

Studieförbundet Vuxenskolan hävdar alla människors lika värde och rättigheter.

Vår bildningssyn bygger på människans förmåga att själv forma sitt liv tillsammans med andra människor och med hänsyn till miljön.

- - - - - -

SVs vision är en värld som präglas av hållbar utveckling.

Genom att öka alla människors inflytande och delaktighet, stärker vi demokratin.

SV är mångfaldens studieförbund som ger varje människa möjligheter att växa.

SV är den mest pådrivande och engagerade lokala kraften för utveckling av föreningsliv, kultur och samhälle.