Allt fler styrelser engagerar sig i hållbarhetsfrågor

Ny mätning av Styrelsebarometern visar att 45 procent av bolagen idag jobbar mer aktivt med hållbarhetsfrågor än för tre år sedan. Idag har nästan alla företag hållbarhet på agendan. De stora börsbolagen och de statliga företagen har kommit längst och har integrerat hållbarhet i affärsplanen.

Olika branscher och företag väljer att fokusera på olika frågor inom hållbarhet. De områden som flest prioriterar är miljöfrågor och samhällsfrågor. Därefter följer etik, jämställdhet och mångfald. Sist kommer antikorruption.

- Nästan alla företag har hållbarhet på agendan i dag, men på olika sätt. De stora börsbolagen och de statliga företagen har kommit längst och har redan integrerat hållbarhet i affärsplanen. Där börjar det bli som en naturlig del i tänket, säger Suzanne Sandler, VD på StyrelseAkademien Stockholm.

Över hälften av bolagens styrelser har integrerat hållbarhetsarbetet i sin strategi. 34 procent anger att hållbarhet är en viktig del av affärsplanen och 35 procent har hållbarhetsfrågor som en punkt på styrelseagendan eller strategimötet. 15 procent av svaranden anger att ledningen har fått i uppdrag att ta fram en policy för hållbarhetsarbete.

Trots att många bolag arbetar aktivt med hållbarhetsfrågor visar Styrelsebarometern att nästan 40 procent av företag med fler än 250 anställda inte känner till det kommande kravet på hållbarhetsredovisning.

- Hållbarhet får inte bli en enskild fråga. Man ska andas det när man tänker utveckling, produktion, leverantörskedja och kompetensförsörjning. Att styrelser jobbar med hållbarhetsfrågor ingår i en modern affärsutveckling och krävs för att företagen ska hålla över tid, säger Suzanne Sandler, VD på StyrelseAkademien Stockholm.

Om undersökningen
Styrelsebarometern är en undersökning som genomförs av Styrelseakademien och där medlemmarna är respondenter. där Med hjälp av undersökningarna kan vi kontinuerligt presentera färska uppgifter om vad Sveriges styrelseledamöter tycker. Undersökningen om hållbarhet genomfördes under första kvartalet och cirka 350 medlemmar från StyrelseAkademien deltog. 65 procent av bolagen har mindre än 50 anställda. 20 procent har mindre än 250 anställda och 11 procent har fler än 250 anställda. Knappt 3 procent är börsnoterade bolag.

------------------

Suzanne Sandler, VD StyrelseAkademien Stockholm
suzanne.sandler@styrelseakademien.se, tel 46(8)735356635

StyrelseAkademien är Sveriges största nätverk för ägare, styrelser och vd:ar. StyrelseAkademien är en ideell förening som verkar för ett bättre styrelsearbete i svenska företag. Vår mission är att öka kunskapen om styrelsearbetets betydelse för lönsamhet och utvecklingskraft. Vi arbetar med utbildning, nätverk, rekrytering och opinionsbildning. StyrelseAkademien har arton medlemsföreningar med över 6 500 individuella medlemmar. Vi utbildar ca 2 000 personer om året i styrelse- och ägarfrågor.

-Nästan alla företag har hållbarhet på agendan i dag, men på olika sätt.
Suzanne Sandler
Suzanne Sandler