Digital kompetens en bristvara hos styrelseledamöter

Ny undersökning bland StyrelseAkademiens medlemmar visar att endast 20 procent av styrelseledamöterna är digitalt kunniga. Mer än hälften av styrelserna anger att de är mindre digitala än sina kunder. Lika många upplever inte att de digitala trenderna påverkar deras verksamhet.

Undersökningen Digital affärs- och ledarskapsförmåga hos styrelseakademiens medlemmar visar att företag som ligger längst fram vad gäller digital affärs- och ledarskapsförmåga finns inom High tech. Nybörjarna, där majoriteten av företagen befinner sig, är till exempel byggbranschen och delar av tillverkningsindustrin, vilka är sämre på att utnyttja digitalisering i både affärer och ledarskap.

-Digitaliseringen av företag befinner sig fortfarande i sin linda, utvecklingspotentialen är enorm och jag är övertygad om att vi kommer se stora positiva förändringar framöver. Finns digital kompetens i styrelsen ökar sannolikheten för att det genomsyrar fler delar i affärsprocessen, menar Suzanne Sandler, VD StyrelseAkademien Stockholm.

Företagen tar strategiska initiativ inom områden som försäljning och marknadsföring men 70 procent har ännu inte fastställt och tydliggjort en vision som bygger på de nya digitala möjligheterna. Det är ett stort funktionellt fokus när företagen digitaliserar vilket gör att de missar möjligheterna till nya affärsmodeller och intäktsströmmar.

Bristen på digital kompetens återspeglas i styrelsearbetet. 7 av 10 styrelsemedlemmar anser inte att deras företag främjar nya affärsexperiment för att kunna ta tillvara digitala affärsmöjligheter.

- Digitaliseringen skapar nya affärsmöjligheter för de styrelser som är värdeadderande, redo att ompröva sin affärsmodell och främja nya affärsexperiment, säger Suzanne Liljegren, vd för StyrelseAkademien Sverige.

Styrelseledamöter med erfarenhet från IT-branscher anses vara digitalt kompetenta men har inte alltid tillräcklig affärsförståelse för att bidra till en ökad digitalisering på strategisk nivå.

-Det har visat sig vara svårt att hitta styrelsemedlemmar med digital kompetens. Att rekrytera en person från IT-branschen är ingen garanti för att ledamoten klarar att omsätta sina erfarenheter i affärer, säger Suzanne Sandler, VD för StyrelseAkademien Stockholm.

Om undersökningen
Undersökningen genomfördes under februari och mars 2016 av Digoshen AB. Drygt 300 medlemmar från StyrelseAkademien har deltagit i undersökningen. 72 procent av de svarande var män och 28 procent kvinnor. 40 procent var under 55 år och 60 procent var över 55 år. En bred branschrepresentation erhölls, flest arbetade med professionella tjänster (31%), följt av Teknologi, Telecom och Internet (15%). Styrelsemedlemmarna speglar hela Sveriges företagsamhet där 70 procent har under 50 anställda, 15 procent har 50-200 anställda, 10 procent har 200-1000 anställda och 5 procent mer än 1000 anställda. 36 procent av svarande var styrelseledamöter och 40 procent var VD. 20 procent av dem har arbetat mer än ett år utomlands.

Liselotte Engstam, Ordförande på Digoshen AB, mobil 076 809 2950
Email: liselotte.engstam@digoshen.com

Suzanne Liljegren, VD StyrelseAkademien Sverige, mobil 0700-91 19 44
Email: s.liljegren@styrelseakademien.se

Suzanne Sandler, VD StyrelseAkademien Stockholm, mobil 0735-35 66 35
Email: suzanne.sandler@styrelseakademien.se

StyrelseAkademien är Sveriges största nätverk för ägare, styrelser och vd:ar. StyrelseAkademien är en ideell förening som verkar för ett bättre styrelsearbete i svenska företag. Vår mission är att öka kunskapen om styrelsearbetets betydelse för lönsamhet och utvecklingskraft. Vi arbetar med utbildning, nätverk, rekrytering och opinionsbildning. StyrelseAkademien Sverige har arton medlemsföreningar med över 6 500 individuella medlemmar. Vi utbildar ca 2 000 personer om året i styrelse- och ägarfrågor.

S Liljegren, VD Styrelseakademien Sverige
- Digitaliseringen skapar nya affärsmöjligheter för de styrelser som är värdeadderande, redo att ompröva sin affärsmodell och främja nya affärsexperiment.
S sandler, VD Styrelseakademien Stockholm
-Det har visat sig vara svårt att hitta styrelsemedlemmar med digital kompetens. Att rekrytera en person från IT-branschen är ingen garanti för att ledamoten klarar att omsätta sina erfarenheter i affärer.