Lars-Erik Forsgårdh kritisk till EU:s förslag om ”Say-on-Pay”

- Sätt inte ett tak för ersättningar och tvinga inte företagen att redovisa förhållandet mellan VD:s lön och de anställdas. Gör heller inte ägarna till ”mikro-managers” utan ge styrelserna förtroendet att agera för bolagets bästa. Det sa StyrelseAkademiens ordförande, Lars-Erik Forsgårdh, när han som ordförande i European Confederation of Directors’ Associations (ecoDa) talade på italienska EU-ordförandeskapets Corporate Governance-konferens i Milano.  Han efterlyste däremot tvingande lagstiftning när det gäller utvärdering av företagens ersättningssystem.

Konferensen fokus låg på EU-kommissionens förslag till nytt aktieägardirektiv vars syfte bl a är att stimulera till långsiktig finansiering av de europeiska företagen. Kommissionens ansvarige tjänsteman, Ugo Bassi, sa att kommissionen arbetar för att harmonisera bolagsstyrning och bolagsrätt på EU-nivå. Därmed går kommissionen ett steg längre än förut eftersom man tidigare nöjt sig med krav på ökad transparens och förbättrad information.

Vilka möjligheter ska aktieägarna ha att bestämma om ersättningsnivåerna till ledning och styrelse i företagen (”Say-on-Pay”)? I kommissionens förslag till ny europeisk lagstiftning, vill man se ökad information och transparens kring ersättningarna men också ge aktieägarna rätt att rösta om ersättningarna.

Kommissionen föreslår t ex att företagen ska tvingas redovisa förhållandet mellan lönen till företagsledningen och de anställda samt att ägarna ska besluta om hur detta förhållande ska se ut. Ägarna ska dessutom besluta om hur mycket företaget maximalt får betala ut i ersättningar till ledning och styrelse.

- Tycker kommissionen att bolagsstämman också ska besluta om bolagets strategi, frågade Lars-Erik Forsgårdh retoriskt och menade att det i första hand är styrelsen som ska besluta om ersättningarna i företaget.

ecoDa anser att kommissionen är för detaljstyrande i sina förslag till lagstiftning inom bolagsstyrningsområdet. Istället vill ecoDa att kommissionen ger bolagsstyrelserna ett större förtroende samtidigt som man stöder utvecklingen mot ökad kompetens och professionalism i styrelsearbetet.

Läs Lars-Erik Forsgårdhs tal vid
”15th European CG Conference in Milan, 27-28 October 2014” LÄNK
Läs ecoDa’s synpunkter på kommissionens förslag till nytt aktieägardirektiv här: LÄNK

Lars-Erik Forsgårdh, ordförande Styrelseakademien tel: 0708 16 11 76
le.forsgardh@styrelseakademien.se

Suzanne Sandler, VD StyrelseAkademien tel 0735 535 66 35
suzanne.sandler@styrelseakademien.se

Läs mer om Styrelseakademien och ecoDa på www.styrelseakademien.se

StyrelseAkademiens mission är att öka kunskapen om styrelsearbetets betydelse för lönsamhet och utvecklingskraft. Vi arbetar med utbildning, utvärdering, nätverk, rekrytering och opinionsbildning. StyrelseAkademien har arton medlemsföreningar med totalt ca 5 800 individuella medlemmar, och är idag Sveriges största nätverk för styrelseledamöter, ägare, och VDar.

ecoDa, European Confederation of Directors’ Associations, har funnits sedan 2004 och är en icke vinstdrivande organisation med huvudkontor i Bryssel. Idag är 15 nationella styrelseföreningar medlemmar, och härigenom representerar ecoDa indirekt över 55 000 styrelseledamöter från såväl stora som små företag, noterade som onoterade. Målsättningen är att driva opinion och lobbying och därmed verka för ändamålsenlig bolagsstyrning gentemot reglerande organ som bland annat EU-parlamentet, Europeiska rådet och EU-kommissionen. Mer information: www.ecoda.org