Ny bok vill lyfta behovet av valberedningar

”Valberedningen – nyckeln till en bra styrelse”, är skriven av näringslivsnestorn Rune Brandinger som suttit i ett 80-tal styrelser. ”Äntligen finns en praktisk handbok i valberedningsarbete. Alltför ofta tillsätts nya styrelseledamöter utan tillräcklig eftertanke, det gäller även stora börsföretag”, säger Lars-Erik Forsgårdh, ordförande i Styrelseakademien som ger ut boken.

Styrelsearbetet i det svenska näringslivet har professionaliserats åtskilligt de senaste decennierna, bland annat tack vare dokument som Svensk kod för bolagsstyrning och Vägledning till god styrelsesed. Ändå har det hittills inte funnits någon praktisk handledning till hur valberedningsarbetet bör gå till.

”Här fyller den nya boken ett tomrum. Den kan dels stimulera alla små och medelstora företag att börja arbeta professionellt när nya styrelseledamöter ska utses, dels höja kvaliteten på valbredningsarbetet där valberedningar finns. Boken ska ses som en praktisk handledning i hur man väljer rätt ledamöter till styrelsen”, säger Suzanne Sandler, VD för Styrelseakademien.

Boken betonar särskilt ägarnas ansvar för att valberedningar inrättas och att dessa bemannas med erfarna och kunniga personer.

”Ett grundläggande fel många valberedningar gör är att försöka ersätta gamla styrelseledamöter med yngre kopior av dem som avgår. För att kunna välja en bra styrelse måste ägarna vara tydliga gentemot valberedningen om vart bolaget är på väg. Har man detta klart för sig blir det också tydligt vilka nya kompetenser som behövs i styrelsen”, säger författaren Rune Brandinger, som varit ordförande i över 50 bolag.

Bland annat varnar boken för att i samma styrelse samla alltför många ledamöter med liknande CV:n, även om de innehåller värdefulla erfarenheter som exempelvis att leda börsbolag eller genomföra turn-arounds under svåra omständigheter. Författarens erfarenhet är att gruppdynamiken lätt blir lidande om styrelsen domineras av vinnarskallar.

”I en framgångsrik styrelse ska ledamöterna kunna kombinera hög integritet och handlingskraft med nyfikenhet och frihet från prestige. Då ökar förutsättningarna för att företaget ska växa och bli lönsamt. Valberedning är därför inte bara nyckeln till en bra styrelse utan också till ett bra företag”, säger Rune Brandinger.

Lars-Erik Forsgårdh, Ordförande StyrelseAkademien, Tel 0708-16 11 76
Suzanne Sandler, VD StyrelseAkademien, suzanne.sandler@styrelseakademien.se, Tel 0735-35 66 35
Rune Brandinger, Författare, brandinger.rune@telia.com, Tel 070-471 30 98

StyrelseAkademien är Sveriges största nätverk för ägare, styrelser och vd:ar. StyrelseAkademien är en ideell förening som verkar för ett bättre styrelsearbete i svenska företag. Vår mission är att öka kunskapen om styrelsearbetets betydelse för lönsamhet och utvecklingskraft. Vi arbetar med utbildning, nätverk, rekrytering och opinionsbildning. StyrelseAkademien Sverige har arton medlemsföreningar med över 6 000 individuella medlemmar. Vi utbildar ca 2 000 personer om året i styrelse- och ägarfrågor.

Styrelseakademien vill med den nya boken om valberedningsarbete lyfta frågan om hur styrelseledamöter ofta utses slentrianmässigt och oprofessionellt. Ägare och valberedningar, i de fall de finns, borde rekrytera styrelseledamöter på samma sätt som ledande befattningshavare i näringslivet rekryteras, genom att ha flera kandidater, genomföra parallella intervjuer och låta kandidaterna argumentera för vad de kan tillföra styrelsen.

Författare, Rune Brandinger
Styrelseuppdraget ska inte ses som en förtroendepost, snarare som ett deltidsjobb. Ingen ska skämmas eller bli arg över att ha varit intervjuad för ett styrelseuppdrag och sedan inte få jobbet
VD, Suzanne Sandler