Ny studie visar hur innovationsdrivet styrelsearbete tar bolaget till ny nivå

Medelstora bolag har mycket att vinna på att ta in externa ledamöter. Men det är samtidigt viktigt att värna om de arbetsformer som lagt grunden för bolagets utveckling och framgångar.  Det är en av slutsatserna i rapporten ”Innovationsdrivet styrelsearbete – med fokus på medelstora bolag” som presenteras i dag.

Hur kan styrelsearbete och styrelseledarskap främja förnyelse av styrelsen samt hållbar och innovationsdriven affärsutveckling? Det har Ingalill Holmberg, professor i företagsekonomi, och ekon. dr Pernilla Petrelius Karlberg, båda forskare vid Handelshögskolan i Stockholm, tagit reda på efter ett initiativ från bland annat Styrelseakademien.

Resultatet i form av rapporten Innovationsdrivet styrelsearbete – med fokus på medelstora bolag presenteras i dag under ett webbinarium på Handelshögskolan. I rapporten diskuteras bland annat vilken roll styrelsen har i medelstora bolag samt vilka faktorer som gör styrelsearbetet till en strategisk resurs.

Tidigare har man antagit att det bästa är att låta medelstora bolag följa börspraxis vad gäller styrelsearbete. Våra resultat visar att det inte är detta som gör att bolag växer. I stället ligger nyckeln till hållbar tillväxt i att ägaren förstår det ekosystem av aktörer som bidrar med resurser till verksamhetens utveckling – och agerar därefter, säger Ingalill Holmberg.

Pernilla Petrelius Karlberg instämmer:

Det finns en risk att compliance, det vill säga regelefterlevnad, kan döda kreativiteten i medelstora bolag. Däremot kan man inspirera till att få in externa ledamöter med nyckelkompetenser i styrelsen.

Rapporten baseras på 19 expertintervjuer och fördjupande fallstudier i fyra företag vars ledningar (ägare, styrelse och vd) lagt sig vinn om att göra styrelsen till en resurs för utvecklingen av företaget.

Håkan Broman, vd Styrelseakademien, menar att studien bekräftar Styrelseakademiens tes att höjd kompetensnivå i form av externa styrelser är avgörande för att ta ett företag till nästa nivå.

Studien visar att det inte finns någon one size fits all-modell för styrelsearbete, men att professionell bolagsstyrning anpassad för det aktuella företaget är avgörande för framgång både på kort och lång sikt, säger han.

För mer info:

Ingalill Holmberg, rapportförfattare, professor

E-post: ingalill.holmberg@hhs.se

Pernilla Petrelius Karlberg, rapportförfattare, ekon. dr

E-post: pernilla.petrelius.karlberg@exedsse.se

Håkan Broman, vd Styrelseakademien

E-post: hakan.broman@styrelseakademien.se

Mob: 070-398 36 64

Styrelseakademien är det största styrelseinstitutet inom EU med över 8 000 medlemmar och Sveriges ledande forum för professionell utveckling av ägare, styrelseledamöter och företagsledningar. https://www.styrelseakademien.se/