Omvärldsbevakning som strategiverktyg i styrelsearbetet

Passiva styrelseledamöter är ett hot för företagets framtid, konstaterade panelen på höstens första frukostmöte för StyrelseAkademiens medlemmar. Omvärldsbevakning är A och O för att kunna fatta strategiska beslut.

Med i panelen fanns Olle Zetterberg, vd Stockholm Business Region, Ulrica Schenström, senior rådgivare Hallvarsson & Halvarsson samt Pernilla Klein, vd SNS.

Trots de olika perspektiven hos paneldeltagarna var de eniga om att omvärldsbevakning blir svårare och viktigare.

”När Kina kommer med en ny femårsplan, påverkar det en inkubatorverksamhet i Kista mycket mer idag än för tio år sedan”, sa Olle Zetterberg.

”Tempot är så oerhört högt idag, att en vd har väldigt lite tid för reflektion och samtal. Då missar man mycket. Brist på tid är ett hot för organisationen och ställer höga krav på en aktiv styrelse”, sa Pernilla Klein som också poängterade att man som ledamot måste våga ställa de svåra frågorna.

Ulrica Schenström, med många år i den politiska sfären, poängterade vikten av att hålla sig uppdaterad.

”Man måste läsa tidningen själv och bilda sig en egen uppfattning. Allt för många läser bara referat och andras åsikter och glömmer kanske att avsändaren har en egen agenda som inte alltid är i företagets bästa.”

”Min erfarenhet är att man i offentlig sektor är bra mycket bättre på att ta in ledamöter med olika perspektiv och från olika ”världar” än vad näringslivet är. Här släpar näringslivet efter. Det är en passning till valberedningarna”, sa styrelseproffset Sussie Kvart, som satt i publiken.

Suzanne Sandler, VD StyrelseAkademien, tel 0735 35 66 35

StyrelseAkademien är en ideell förening som grundades 1991 med syfte att verka för en professionalisering av styrelsearbetet i svenska företag. Verksamheten bedrivs i form av 18 ideella lokala föreningar, med över 5 000 medlemmar, sammanhållna i den nationella föreningen StyrelseAkademien Sverige. Missionen är att öka kunskapen om styrelsearbetets betydelse för företagens lönsamhet och utvecklingskraft bland annat genom utbildning, rekrytering, nätverk och opinionsbildning. Medlemmar är styrelseledamöter, företagsledare, entreprenörer, ägare och andra centralt placerade personer i svenskt näringsliv.

Taggar: