Per Westerberg ny ordförande i StyrelseAkademien Sverige

Per Westerberg, riksdagens tidigare talman och f d näringsminister, har valts till StyrelseAkademien Sveriges nye ordförande. Avgående ordförande, Lars-Erik Forsgårdh, utsågs till föreningens första hedersordförande.

-          Det är med stor ödmjukhet jag tar mig an detta spännande uppdrag, säger Per Westerberg. Jag har min bakgrund i näringslivet och är från en företagarsläkt. Men min huvudsakliga gärning har varit näringslivets villkor och styrning.

Till nya ledamöter i styrelsen valdes Ossian Ekdahl, chef för kommunikation och ägarstyrning vid Första AP-fonden, samt Ylva Hambraeus Björling, ordförande i StyrelseAkademiens Stockholmsförening.

Per Westerberg efterträder Lars-Erik Forsgårdh som varit ordförande för StyrelseAkademien Sverige sedan 2008. Under Lars-Erik Forsgårdhs ordförandetid har StyrelseAkademien vuxit kraftigt och är idag Europas näst största styrelseinstitut. Lars-Erik Forsgårdh utsågs till hedersordförande i föreningen, den förste i ordningen, som tack för sina insatser.

-          Jag önskar Per all lycka till med sitt nya och viktiga uppdrag, säger Lars-Erik Forsgårdh. De senaste åtta åren har jag haft förmånen att få vara med och utveckla StyrelseAkademien och även bidra till att sätta den svenska bolagsstyrningsmodellen på den europeiska kartan. Det har varit både ett viktigt och stimulerande uppdrag.

Till ny styrelse valdes - förutom Per Westerberg, Ossian Ekdahl och Ylva Hambraeus Björling - även Olof Degerfeldt, ordförande i StyrelseAkademien Norr, Anders Hammar, ordförande i StyrelseAkademien Fyrbodal, Suzanne Liljegren, vd StyrelseAkademien Sverige, Martina Lundholm, ordförande StyrelseAkademien Jämtland och Rigmor Öberg, ordförande i StyrelseAkademien Västsverige.

För ytterligare information:

Per Westerberg, ordförande StyrelseAkademien Sverige, 070-310 22 02

Lars-Erik Forsgårdh, avgående ordförande StyrelseAkademien Sverige, 0708 16 11 76

Suzanne Liljegren, vd StyrelseAkademien Sverige, 0700-911 944

Suzanne Liljegren, VD StyrelseAkademien Sverige
0700-911944
s.liljegren@styrelseakademien.se

StyrelseAkademien är Sveriges största nätverk för ägare, styrelser och vd:ar. StyrelseAkademien är en ideell förening som verkar för ett bättre styrelsearbete i svenska företag. Vår mission är att öka kunskapen om styrelsearbetets betydelse för lönsamhet och utvecklingskraft. Vi arbetar med utbildning, nätverk, rekrytering och opinionsbildning. StyrelseAkademien Sverige har arton medlemsföreningar med över 6 500 individuella medlemmar. Vi utbildar ca 2 000 personer om året i styrelse- och ägarfrågor.