Skam och okunskap skapar onödiga konkurser

Det behövs mer kunskap kring obeståndsfrågor i svenska företagsstyrelser. Det visar en undersökning som StyrelseAkademien genomfört bland sina medlemmar.

Resultatet av undersökningen visar på utbredd kompetensbrist inom obeståndsfrågor. Dessutom finns det en hämmande skamproblematik, som gör att många inte vågar sitta kvar i styrelsen för ett företag med ekonomiska problem.

• 6 av 10 menar att det finns en skamproblematik med att ha suttit i ett bolag som hamnat i obestånd.
  • Nära hälften känner till någon styrelseledamot som avgått i förtid på grund av en befarad obeståndssituation.
  • 8 av 10 tror inte att styrelseledamöter i allmänhet har tillräckliga kunskaper om de personliga ansvarsfrågorna i samband med obestånd.
  • 6 av 10 anser att valberedningarna inte värdesätter styrelseledamöters erfarenheter av obeståndssituationer i tillräcklig utsträckning.

- Vi vill lyfta frågan kring obestånd och avser att starta en utbildning tillsammans med vår samarbetspartner Ackordscentralen, säger Suzanne Sandler, vd på StyrelseAkademien. Genom att öka kunskapen kan styrelseledamöterna lära sig se skillnad på en tillfällig nedgång och en begynnande ekonomisk kris. När de känner igen och förstår signalerna kan de agera i tid och på så vis rädda företaget från en värdeförstörande konkurs.

Kunskap och tidsaspekt avgörande

StyrelseAkademien och Ackordscentralen vill få styrelserna att värdesätta tidigare erfarenheter av obestånd och se det som en merit, istället för att skambelägga den. De kommer även poängtera tidsaspekten, som är avgörande för utgången.

– Ju tidigare en styrelse vågar se och ta tag i problemen, desto större är chansen att det finns handlingsalternativ kvar, säger Mikael Kubu, vd på Ackordscentralen. En ordnad rekonstruktion kan ge nystart för verksamheten. En kompetent styrelse, som inte räds situationen utan agerar snabbt utifrån kunskap och insikt, kan rädda stora värden.

– Med vår utbildning vill vi förändra attityden till obestånd, avslutar Suzanne Sandler. Upp- och nedgång är en del av entreprenörskapet, och ett dynamiskt näringsliv. Med kunskap blir tecknen på verkliga problem tydligare, situationen blir inte lika skrämmande och styrelsen kan agera professionellt och i tid och därmed säkra stora värden.

-----------------------------------------------------------------

För mer information

Suzanne Sandler, vd StyrelseAkademien: Telefon 0735 35 66 35, E-post suzanne.sandler@styrelseakademien.se
Mikael Kubu, vd Ackordscentralen: Telefon 08-670 44 00, E-post mikael.kubu@ackordscentralen.se

StyrelseAkademien är en ideell förening som verkar för ett bättre styrelsearbete i svenska företag. Vår mission är att öka kunskapen om styrelsearbetets betydelse för lönsamhet och utvecklingskraft. Vi arbetar med utbildning, nätverk, rekrytering och opinionsbildning.

Ackordscentralen grundades 1857 och ägs av den oberoende Stiftelsen Ackordscentralen. Vår uppgift är att hjälpa företag med betalnings- eller lönsamhetsproblem att utveckla, förbättra eller rekonstruera verksamheten. Vi hanterar idag majoriteten av de rekonstruktioner som görs i Sverige.

Genom att öka kunskap om obeståndsfrågor kan styrelseledamöter lära sig se skillnad på en tillfällig nedgång och en begynnande ekonomisk kris. När de känner igen och förstår signalerna kan de agera i tid och på så vis rädda företaget från en värdeförstörande konkurs.

– Vi vill lyfta frågan kring obestånd och avser att starta en utbildning tillsammans med vår samarbetspartner Ackordscentralen, säger Suzanne Sandler, vd på StyrelseAkademien. Genom att öka kunskapen, kan styrelseledamöterna lära sig se skillnad på en tillfällig nedgång och en begynnande ekonomisk kris. När de känner igen och förstår signalerna kan de agera i tid och på så vis rädda företaget från en värdeförstörande konkurs.
Suzanne Sandler, VD StyrelseAkademien
Mikael Kubu, VD Ackordcentralen