Stora krav ställs på styrelsearbete

Större bolag kräver idag alltmer av sina styrelseledamöter. Styrelseakademien har sett att många behöver stöd i sina styrelseuppdrag. Därför vill organisationen bredda personers kunskaper i bolagsstyrning och styrelsearbete.

Högre styrelseutbildning fokuserar på styrelseledamöters dagliga utmaningar och är framtagen för att hjälpa bolags styrelser att fungera bättre. Certifieringsutbildningen vänder sig till personer som redan är verksamma som styrelseledamöter och som har en grundläggande styrelseutbildning i bagaget.

– Vi har sett att många som åtar sig större styrelseuppdrag inte alltid är förberedda på vad uppdraget innebär, vilket ansvar de har och hur mycket tid uppdraget tar i anspråk, säger Suzanne Sandler, vd på Styrelseakademien.

Hon berättar vidare att alla företag har sina egna utmaningar. Ändå visar organisationens kursutvärderingar att det finns gemensamma frågeställningar som möter de flesta företag i en viss fas av företagens utveckling och när de uppnått en viss storlek.

Organisationen vill att deltagarna ska få verktyg för att kunna hantera alla de utmaningar som kan möta bolag idag och därmed dess ägare, ledamöter och ledning. Därför bygger undervisningen på en kombination av teori, praktiska exempel, arbete med case och gästföreläsningar.

Sagt om utbildningen

Charlotte Bergman är vd för bolaget ELU Konsult AB och har även två pågående styrelseuppdrag i publika fastighetsbolag. Hon gick den högre styrelseutbildningen med inriktningen större bolag under hösten 2014 och delar här med sig av sina erfarenheter.

Hur kommer det sig att du gick utbildningen?

– För att bättra på mina kunskaper i styrelsearbetet. Jag hade arbetat som styrelseledamot tidigare och ville bredda mig och fördjupa mig ytterligare inför mina kommande uppdrag.

Vad har du fått ut av utbildningen?

– Framförallt många bra diskussioner och möten med andra deltagare. Mycket fakta går det egentligen att hitta själv men det finns ändå många olika infallsvinklar beroende på verksamhet. Självklart var det också bra att få certifikatet från utbildningen.

Vilka var de främsta lärdomarna från utbildningen?

– Det var bra att få koll på all formalia som ingår i styrelseuppdraget, det är en trygghet att veta vad som gäller. Sedan var det bra att få mer kunskap om exakt vad styrelsens roll är, vilket ansvar jag har. Exempel på vad man förväntas göra och inte göra gentemot ägare och bolag.

Är du nöjd med det du fick med dig?

– Jag är mycket nöjd med utbildningen då den innehöll många fler dimensioner än bara fakta. Vi var flera deltagare som uppskattade detta samt utbytet av erfarenheter som uppstod i diskussionerna.

Suzanne Sandler, VD, StyrelseAkademien
suzanne.sandler@styrelseakademien.se
Tel 46735356635
www.styrelseakademien.se

Föreningen som gör Sveriges styrelser vassare

StyrelseAkademien är en ideell förening som verkar för bättre styrelsearbete i svenska företag och organisationer. De erbjuder ett brett utbud av styrelserelaterade tjänster som utbildningar, förmedling av styrelseledamöter, nätverk och opinionsbildning. Med över 6 000 medlemmar är StyrelseAkademien Sveriges största nätverk förstyrelseledamöter, vd:ar, ägare och investerare. Läs mer på: www.styrelseakademien.se

Taggar:

Snabbfakta

Högre krav i styrelser kan underlättas genom utbildning inför styrelseuppdragen.

Citat

– Jag gick Högre styrelseutbildning för att bättra på mina kunskaper i styrelsearbetet. Jag hade arbetat som styrelseledamot tidigare och ville bredda mig och fördjupa mig ytterligare inför mina kommande uppdrag. Jag är mycket nöjd med utbildningen då den innehöll många fler dimensioner än bara fakta. Vi var flera deltagare som uppskattade detta samt utbytet av erfarenheter som uppstod i diskussionerna.
Charlotte Bergman, VD ELU Konsult AB
Jag deltog i utbildning för att få ett vidgat perspektiv på styrelsearbete i Sverige och det regelverk som gäller. Jag är i en fas i livet då jag vill ta på mig fler uppdrag och ville fördjupa och bredda min kunskap. Kursen var mycket berikande både genom alla intressanta samtal och möten med deltagarna och föreläsarna. Formalia kan man alltid själv läsa in, men det är omöjligt att få del av all erfarenhet och klokskap på egen hand. Det var också mycket bra att få klarhet i vad man bör och inte bör göra som styrelseledamot gentemot ägare, VD och bolaget. Jag blev också stärkt i min uppfattning att styrelsearbetet ofta saknar ett utifrån och in perspektiv. Ofta startar samtalen kring det inre perspektivet och inte ifrån de kunder som faktiskt förväntas köpa vad som produceras/levereras. Sammantaget är jag väldigt nöjd med utbildningen. Väl investerad tid. Och, så har jag nu ett certifikat ifrån utbildningen.
Ola Lindell, IKEA Holland
– Vi har sett att många som åtar sig större styrelseuppdrag inte alltid är förberedda på vad uppdraget innebär, vilket ansvar de har och hur mycket tid uppdraget tar i anspråk. Alla företag har sina egna utmaningar. Ändå visar kursutvärderingarna att det finns gemensamma frågeställningar som möter de flesta företag i en viss fas av företagens utveckling och när de uppnått en viss storlek.
Suzanne Sandler, VD StyrelseAkademien