Styrelseexperter söker styrelseledamöter

Våren 2016 kommer Lars-Erik Forsgårdh att överlämna StyrelseAkademiens ordförandeklubba till en ännu okänd efterträdare.

"Jag har varit ordförande sedan 2008 och bedömer att det är dags för mig att lämna över uppdraget till nästa generation bolagsstyrningskunniga. Sedan ett år tillbaka är jag även ordförande i vår Brysselbaserade europeiska sammanslutning av motsvarigheter till Styrelseakademien, och det är två uppdrag som kräver mycket arbete. Styrelseakademien söker därför externa ledamöter där någon kan vara lämplig att efterträda avgående ordföranden och ta sig an ett kommande toppuppdrag, säger Lars-Erik Forsgårdh.

Det europeiska uppdraget har han åtagit sig fram till i november, därefter går ordförandeskapet vidare till ett annat land. Under tiden intensifieras jakten på en ny ledamot med ordförandekvaliteter till Styrelseakademien Sveriges styrelse. En rekryteringsprocess via organisationens kandidatbank har inletts och den 19 maj väljs de nya ledamöterna för den kommande mandatperioden.

"Men för att ge den nya ordföranden en chans att bli varm i kläderna kommer jag att vara kvar som ordförande fram till stämman 2016” säger Lars-Erik Forsgårdh.

Styrelseakademien Sverige är en ideell förening som genom utbildning, utvärdering och förmedling av kandidater hjälper företag och andra organisationer att utvecklas inom ägar- och styrelseområdet.

Vad förväntar sig egentligen styrelseexperter av en ny styrelseordförande?

"Vi letar såklart efter en person med bland annat goda kunskaper och intresse inom bolagsstyrning, erfarenhet från ledande positioner inom företag och en tydlig ledargestaltprofil. Vidare är det givetvis bra om personen också har internationell erfarenhet, har insyn och förståelse för det ideella näringslivet och brinner för våra frågor", säger Marianne Hennix, ordförande i Styrelseakademien Sveriges valberedning.

I samband med årsstämman introducerar Styrelseakademien också nya stadgar, i syfte att göra rum för ytterligare platser i den egna styrelsen. I nuläget består styrelsen av sex internt rekryterade ledamöter och en externt rekryterad ordförande.

"Det förslag som ska behandlas på stämman säger att vi ska utöka sammansättningen med en till två externt rekryterade ledamöter till", säger Lars-Erik Forsgårdh.

Marianne Hennix, valberedningens ordförande
info@marianne-hennix.se
Tel 0708-862881

Suzanne Sandler, VD, StyrelseAkademien
suzanne.sandler@styrelseakademien.se
Tel 46735356635
www.styrelseakademien.se

StyrelseAkademien är Sveriges största nätverk för ägare, styrelser och vd:ar. StyrelseAkademien är en ideell förening som verkar för ett bättre styrelsearbete i svenska företag. Vår mission är att öka kunskapen om styrelsearbetets betydelse för lönsamhet och utvecklingskraft. Vi arbetar med utbildning, nätverk, rekrytering och opinionsbildning. StyrelseAkademien Sverige har arton medlemsföreningar med över 6 000 individuella medlemmar. Vi utbildar ca 2 000 personer om året i styrelse- och ägarfrågor.

StyrelseAkademien söker externa styrelseledamöter inför stämman 2015.

Marianne Hennix, valberedningens ordförande