Utbildningen ska ge mer jämställda styrelser

Styrelseakademien hjälper dig ta nästa steg i styrelsearbetet och känna dig tryggare i rollen som ordförande. Nu storsatsar de på att locka fler kvinnor till sina utbildningar. – Det här är ett viktigt steg att ta för svenska företag, säger Suzanne Sandler, vd.

Högre krav från kunder, större komplexitet och nya frågeställningar ställer högre krav på styrelsearbetet i Sverige. Styrelseakademien erbjuder flera utbildningar som gör att du utvecklas och känner dig tryggare i din roll. Bland annat kan du gå ordförandeutbildningen, som är en grundutbildning på en dag. Här får du lära dig all formalia och vad du bör tänka på innan du tackar ja till ditt uppdrag. Den högre styrelseutbildningen är en unik utbildning där du får lära dig allt du behöver – och lite till – inför ditt uppdrag som styrelseordförande. – I Sverige finns det just nu ingen liknande utbildning. Här får du lära dig hur du ska hantera olika situationer som när någon ska köpa bolaget och när en kris uppstår. Du får exempel från flera olika företag och erbjuds ett stort kontaktnät som du kan ta hjälp av i ditt framtida arbete, säger Suzanne Sandler, vd på Styrelseakademien och fortsätter: – Det här är ett sätt att att bidra till personlig utveckling. Du kommer utvecklas, inspireras och lära dig nya saker.  Det här är ett sätt att gena i karriären eftersom du lär dig av människor med erfarenhet som bjuder på sina tips och misstag. Du kommer att få ett försprång.

”Skapas förståelse”
 Värdet i utbildningen märks inte minst på deltagarnas reaktioner. – Den skapar förståelse för hur det hänger ihop och är en av de bästa utbildningarna jag varit med om. Värt vartenda öre! Jag kommer att ha stor nytta av nya tankar, ny förståelse och den omfattande dokumentationen, säger Eva Färnstrand, styrelseproffs. Men trots att de högre styrelseutbildningarna hjälper hundratals svenskar att utvecklas i sin roll lockar den få kvinnor, hela 80 procent av deltagarna är män. Nu vill Styrelseakademien vända trenden. Både för att komma närmare jämställdhet men också för att det behövs fler kvinnor i svenska styrelser och på ordförandeposterna. – Om vi ska öka jämställdheten i bolagstyrelserna måste också fler kvinnor utbilda sig. Vi vill uppmana bolag, ägare och kvinnorna själva att se att det här är en viktig investering. Marknaden behöver andra typer av människor än vad som efterfrågades för fem år sedan, säger Suzanne Sandler.

”Satsar på 50 procent”
 På sikt vill Styrelseakademien att 50 procent av de som deltar i utbildningarna ska vara kvinnor. Och Suzanne tror att det finns mycket kunskap att hämta för de framtida deltagarna. – Det finns en del som inte vågar räcka upp handen och säga att de vill bli ordförande. Den här utbildningen gör att man känner sig säkrare och klarar av svåra utmaningar som att avsätta vd, köpa bolag, hantera kriser och får verktyg för att lättare kunna ställa jobbiga frågor. Du får dessutom ett nätverk med människor du kan ringa till. Det här är ett viktigt steg att ta för svenska företag. Läs mer om Styrelseakademiens utbildningar här!

Suzanne Sandler, VD, StyrelseAkademien
suzanne.sandler@styrelseakademien.se
Tel 46735356635
www.styrelseakademien.se

Föreningen som gör Sveriges styrelser vassare

StyrelseAkademien är en ideell förening som verkar för bättre styrelsearbete i svenska företag och organisationer. De erbjuder ett brett utbud av styrelserelaterade tjänster som utbildningar, förmedling av styrelseledamöter, nätverk och opinionsbildning. Med över 6 000 medlemmar är StyrelseAkademien Sveriges största nätverk förstyrelseledamöter, vd:ar, ägare och investerare. Läs mer på: www.styrelseakademien.se

– Om vi ska öka jämställdheten i bolagstyrelserna måste också fler kvinnor utbilda sig. Vi vill uppmana bolag, ägare och kvinnorna själva att se att det här är en viktig investering. Marknaden behöver andra typer av människor än vad som efterfrågades för fem år sedan.
Suzanne Sandler, VD StyrelseAkademien