Vägledning med strykande åtgång

StyrelseAkademien – som sedan länge haft en central roll i utvecklingen av svensk styrelsepraxis och bolagsstyrning – ger varje år ut över 2 000 exemplar av ”Vägledning till god styrelsesed”. Den har blivit ett rättesnöre för hur styrelsearbete bör bedrivas, främst i mindre och medelstora, onoterade bolag.

– Vägledningen ger råd och hjälp för styrelser hur de kan bedriva sitt arbete för att få ut ett maximalt och hållbart värdeskapande. Den följs idag av ett stort antal aktiva styrelser och ägare i små och stora företag, säger Per Lekvall, sakkunnig i StyrelseAkademien.

”Vägledning till god styrelsesed”, som StyrelseAkademien tog fram 2003 och sedan har reviderat och utvecklat 2009 och 2014, är därför utan tvekan den rikstäckande, ideella föreningens viktigaste bidrag och utgör ett fundament i StyrelseAkademiens alla utbildningsinsatser.

I takt med den allt snabbare samhällsutvecklingen har styrelsen blivit allt betydelsefullare för bolagens långsiktiga utveckling. I den omarbetade upplagan från 2014 finns flera nya rekommendationer, till exempel hur styrelsen bör arbeta med hållbarhetsfrågor. Men också hur styrelsen kan samverka med revisorn, hur styrelsen ska utvärderas och hur styrelsen bör arbeta med intern kontroll och riskhantering.

Vägledningen beskriver styrelsens arbete i små och medelstora företag. En effektivare och bättre bolagsstyrning ger bättre produktivitet även i mindre och medelstora, ofta familjeägda företag – liksom i offentligt ägda bolag och ekonomiska föreningar – och säkerställer därmed företagens utveckling och överlevnad.

– Ett företag som inte följer med i sin tid och inte är delaktig i det samhälle där man verkar, riskerar att tappa sin värdeskapande förmåga och på lång sikt även sitt existensberättigande. Ansvaret för det ligger i hög grad på företagets styrelse, säger Lars-Erik Forsgårdh, ordförande StyrelseAkademien Sverige.

Per Lekvall, sakkunnig StyrelseAkademien, 070-751 90 99
Lars-Erik Forsgårdh, ordförande StyrelseAkademien, 070-816 11 76
Suzanne Sandler, VD StyrelseAkademien, 073-535 66 35

Se även www.styrelseakademien.se för mer information