Mellanmålet nyckel till framgång – Två mellanmål om dagen för maxprestation

Report this content

Genom att äta lite och ofta får man en jämn blodsockernivå och en bättre förbränning. Det är viktigt för alla, men extra viktigt för den som tränar mycket. Ät minst fem gånger om dagen för att lyckas med träningen, säger Mats Bergwall, vd och grundare av Svarta Lådan.

– Mellanmålen är självklara så länge vi går på dagis, men sen glöms de bort. I stället äter vi för mycket till lunch och middag, blodsockret påverkas och vi blir trötta. Det är inte konstigt att föräldrarna knappt orkar leka med sina barn när de kommer hem, säger Mats Bergwall, vd och grundare av Svarta Lådan.

Genom att äta fem gånger om dagen och gå efter devisen att varken vara hungrig eller mätt hjälper till att hålla en jämn blodsockernivå under hela dagen. Och mellanmålet ska bestå av mer än en frukt eller lite nötter.

– I början kändes det ovant att äta så ofta eftersom jag ville gå ner i vikt. Men jag märker en enorm skillnad nu, jag orkar hela dagen, jag småäter inte och jag äter faktiskt mindre både till lunch och till middag, säger Carola Häggkvist som med Svarta Lådans mat och träningsprogram nyligen minskade midjemåttet med 20 cm.

Mellanmål
Mats Bergwall rekommenderar att man äter var tredje timme – utöver frukost, lunch och middag även mellanmål på för- och eftermiddagen. Ett bra mellanmål har balans mellan protein, kolhydrater och fett. Om man vill ha lagad mat eller inte beror lite på om det är morgon eller kväll och hur dagsformen är. Några exempel från Svarta Lådans mellanmålsmeny:

Ris och keso med blåbär
Fruktsallad med nötter
Halstrad halloumi med plommonchutney
Honungsgravad lax med ägghalva och pepparrotscreme
Krämig äggröra med parmesan och färska örter

För ytterligare information eller frågor, vänligen kontakta:

Mats Bergwall, vd Svarta Lådan, telefon 070-757 04 07 e-post mats.bergwall@svartaladan.se

Svarta Lådan hjälper både privatpersoner och företag till en sund livsstil genom att leverera god, hälsosam och vällagad mat utan tillsatser direkt till dörren. Maten tillsammans med individanpassad träning hjälper kunderna att nå bestående resultat, oavsett om det handlar om att gå upp eller ner i vikt eller att må bättre. Svarta Lådan grundades 2003 och har idag 35 anställda med kontor i Stockholm.

Taggar: