100 EU-parlamentariker på skogsexkursion i Stockholm

Pressmeddelande 2 Oktober 2011

100 EU-parlamentariker från över 20 länder har i helgen varit ute i skogen i Nykvarn utanför Stockholm för att studera hur Sverige arbetar med biobränsleproduktion. Besöket sammanfaller med att EU överväger att införa nya hållbarhetskriterier för uttag av biobränsle, något som kan påverka lönsamheten för Sveriges skogsägare.

Besöket arrangerades av EUFORES (European Forum for Renewable Energy Sources), en organisation för främst EU-parlamentariker som vill främja förnyelsebar energi och energieffektivisering. En gång om året gör de ett besök till ett medlemsland och i år hade turen kommit till Sverige. Under lördagen var Sveaskog och Söderenergi värdar för ett program som innehöll både en skogsexkursion och ett besök på Igelsta kraftvärmeverk i Södertälje.

- Det var värdefullt att vi kunde visa ledamöterna hela kedjan från uttag av biobränsle i skogen till hur kunden tar hand om bränslet och producerar miljövänlig el och energi, säger Patric Selin, marknadschef i Sveaskog.

EU-kommissionen överväger att införa hållbarhetskriterier för uttag av biobränsle för fasta bränslen, något som redan i dag finns för flytande bränslen (biodrivmedel). Den svenska hållningen är att detta vore olyckligt och riskerar att betyda onödigt mycket byråkrati för skogsägarna, som då eventuellt skulle få en fortlöpande bevisbörda att visa att uttaget inte strider mot lagstiftningen. Sveriges omfattande skogsvårdslagstiftning och miljölagstiftning räcker för att garantera ett hållbart uttag, menar till exempel den svenska regeringen.

- Det är sant att det pågår en diskussion inom EU huruvida man behöver utsträcka lagstiftningen som gäller hållbar produktion av flytande bränsle till produktionen av fasta biobränslen. Därför är det bra att vi besöker Sverige, som har stor erfarenhet av biobränsleproduktion, för att se hur ert system fungerar, säger Claude Turmes, ordförande i EUFORES och parlamentets rapportör i biobränslefrågor.

För mer information:

Roger Johansson, biobränslekoordinator Sveaskog, tfn 070 - 601 51 03
Esbjörn Wahlberg, pressansvarig Sveaskog, tfn 070 – 231 35 02

Sveaskog är Sveriges ledande skogsföretag. Vi säljer timmer, massaved och biobränsle. Vi gör också markaffärer och arbetar med jakt, fiske och andra naturupplevelser. I allt vi gör värnar vi en hållbar utveckling. Skogen är kärnan för oss och därför driver vi utvecklingen av dess värden. Vi omsätter drygt 7 miljarder kronor och är ca 720 anställda. Läs mer på www.sveaskog.se

Taggar: