1652 fångade fiskar blev facit för Mörrum år 2011

Efter 190 dagars sportfiske så har nu 2011-års fiske vid Mörrums Kronolaxfiske - ett av landets mest kända fiskevatten – avslutats. Fredagen den 30 september stängde platschef Percy Assarson butiken för året och kunde då räkna in 1 652 fångade fiskar under en händelserik säsong som innehöll både ljusglimtar och hotbilder mot fisket i Mörrum.

Säsongen 2011 vägdes det in 579 fiskar, därutöver återutsattes 1073 stycken, totalt alltså 1 652 stycken fångade fiskar. Säsongens största fisk fångade dansken Dan Pedersen den 20 maj; en lax på 18,4 kilo, som togs på fluga på Vittskövlesträckan.

Det som annars varit föremål för diskussion bland landets sportfiskare under året är den dåliga laxuppvandringen. Nedgången är dock inte specifik för Mörrumsån, utan även många vattendrag längs norrlandskusten har under året sett en försämrad laxuppvandring.

- De senaste årens försvagade uppvandring av både lax och havsöring i Mörrumsån har nu blivit en akut fråga som vi måste diskutera. Det är hög tid att de varningssignaler som vi sportfiskare sänder ut tas på allvar av myndigheter och beslutsfattare, säger Percy Assarson.

Fångstresultat under 2011 blev med anledning av den försvagade uppvandringen år 2010 något sämre än föregående år. Men ett glädjeämne var det starka vårfisket som resulterade i att cirka 1 100 fiskar fångades under mars och april.

- Detta får betecknas som mycket bra, även i ett historiskt perspektiv, säger Percy Assarson, platschef vid Mörrums Kronolaxfiske.

Med anledning av laxtillgången i år så valde Sveaskog att inte ansöka till Länsstyrelsen om förlängning en bit in i oktober, något som skett de senaste åren.

Percy Assarson, chef Mörrums Kronolaxfiske, tfn 070 - 349 22 38

Esbjörn Wahlberg, pressansvarig Sveaskog, tfn 070 – 231 35 02

Se även www.morrum.com

Fakta Mörrums Kronolaxfiske

Den cirka 18 mil långa Mörrumsån har sina källflöden på småländska höglandet och mynnar ut vid ruinerna av den gamla biskopsstaden Elleholm i Pukaviksbukten, väster om Karlshamn i Blekinge. Historiskt källmaterial avslöjar att åns lax och öring sedan stenåldern varit orsak till bosättning, överlevnad, inkomster och annan samhällsutveckling utmed åns dalgång. Dagens organiserade sportfiske i ån hade sin premiär den 16 april 1941. Numera pågår sportfisket från sista fredagen i mars till 30 september. Totalt svarar under säsongen utländska fiskare för cirka 50 procent av antalet fiskedagar vid ån.

Sveaskog är Sveriges ledande skogsföretag. Vi säljer timmer, massaved och biobränsle. Vi gör också markaffärer och arbetar med jakt, fiske och andra naturupplevelser. I allt vi gör värnar vi en hållbar utveckling. Skogen är kärnan för oss och därför driver vi utvecklingen av dess värden. Vi omsätter 7 miljarder kronor och är ca 720 anställda. Läs mer på www.sveaskog.se