Britt fick premiärfisken i Mörrumsån

Omkring 200 entusiastiska fiskare och ett stort antal besökare fanns på plats vid Mörrumsån när premiärfisket i Mörrum avklarades fredagen den 30 mars.

Första fisken fick Britt Hansson från Mörrum.

– Det blev dubbelvinst, först vann jag fiskeplats vid premiären av Kulturfixarna och nu blev det första fisken också. På mitt andra kast fick jag en öring på 3,6 kg och 74 cm lång, säger Britt Hansson.

Premiären var den 72:a i ordningen vid Sveaskogs sportfiskeanläggning i Blekinge. Mörrumsån är ett av Sveriges ledande sportfiskevatten för lax och havsöring och lockar varje år till sig tusentals sportfiskare och ännu fler besökare både från när och fjärran.

– Det är alltid lika spännande när en ny säsong ska dra igång. Mörrumsån har så mycket att erbjuda, med fisket i centrum och med en rad olika kringaktiviteter som kurser, guidning, boende och konferensmöjligheter hoppas vi kunna locka till oss ännu fler besökare säger Conny Elg, tf. platschef vid Mörrums Kronolaxfiske.

En nyhet inför år 2012 är att Mörrum erbjuder nattfiske under juli och augusti. Då har fisketiden förlängts med två timmar och fiske är tillåtet till kl. 02.00. Ytterligare en nyhet inför säsongen är att det endast är zonindelning mellan den 14 maj – 31 maj. Zonindelningen under första halvan av maj månad har tagits bort.

Conny Elg, tf platschef vid Mörrums Kronolaxfiske, tfn 070 – 319 43 33

Sveaskog är Sveriges ledande skogsföretag. Vi säljer timmer, massaved och biobränsle. Vi gör också markaffärer och arbetar med jakt, fiske och andra naturupplevelser. I allt vi gör värnar vi en hållbar utveckling. Skogen är kärnan för oss och därför driver vi utvecklingen av dess värden. Vi omsätter drygt 7 miljarder kronor och är ca 720 anställda. Läs mer på www.sveaskog.se