Delårsrapport januari – mars 2008: Lägre timmervolymer minskar rörelseresultatet

Första kvartalet
• Stabil försäljning till fiberindustrin, men minskad till sågverksindustrin
• Fortsatt stigande fiberpriser och stabila timmerpriser
• Mild vinter med ogynnsamma avverkningsförhållanden
• Kvartalets nettoomsättning uppgick till 1 932 MSEK (1 780)
• Rörelseresultatet före värdeförändring skog minskade till 296 MSEK (406)
• Rörelseresultatet efter värdeförändring skog uppgick till 591 MSEK (564), vari ingår realisationsvinster från försäljningar av skogsfastigheter med 85 MSEK (107)
• Resultatet före skatt uppgick till 505 MSEK (492)
• Periodens resultat uppgick till 363 MSEK (370)

Kommentar av Sveaskogs vd Gunnar Olofsson
Sveaskogs omsättning ökade under första kvartalet med 8% jämfört med samma period föregående år. Ökningen förklaras främst av prisökningar som skett under 2007.

Periodens rörelseresultat före värdeförändring skog påverkades av den försämrade sågverkskonjunkturen, som inneburit att den levererade volymen timmer från egen skog minskat med 8% och att timmerandelen av den totala försäljningen minskat. Till följd av den vikande efterfrågan på timmer har Sveaskog under kvartalet genomfört produktionsbegränsningar och även styrt om avverkningar till klenare skog för att kunna möta fiberkundernas efterfrågan. Resultatet belastades även av ökade kostnader för drivmedel, för underhåll av vägar till följd av det milda och nederbördsrika vädret samt för upparbetning av stormfällt virke efter en storm i södra Sverige.

Försäljningen av massaved har varit fortsatt hög med något högre priser och biobränsle-försäljningen har, trots den milda vintern, ökat med 2% jämfört med första kvartalet 2007.

Virkesmarknaden i Östersjöområdet är under förändring. De ryska exporttullarna minskar råvaruflödena i regionen. Det påverkar främst den finska skogsindustrin som nu ökar sina råvaruinköp i Sverige. Detta har påverkat virkespriserna och kommer sannolikt att innebära fortsatt ökad konkurrens om skogsråvaran.

Inom Sveaskogs markförsäljningsprogram genomfördes under första kvartalet 108 affärer. Den totala arealen uppgick till 14 700 ha och köpeskillingen var 301 MSEK.

I början av året har entreprenörernas lönsamhet och arbetsförhållanden för skogsvårds-entreprenörers anställda uppmärksammats medialt. Sveaskog har skärpt kraven vid upphandling och initierat en dialog med Skogs- och Träfacket samt entreprenörerna kring branschens fortsatta utveckling.

Delårsrapporten i sin helhet finns på www.sveaskog.se