Delårsrapport januari – september 2008: Lägre försäljning i svag konjunktur

Tredje kvartalet
• Anpassad produktion till rådande konjunkturläge
• Vikande timmerpriser och stabila fiberpriser
• Sveaskogs andel av förlusten i delägda Setra Group AB uppgick till -41 MSEK (52)
• Nettoresultatet försämrades till 142 MSEK (339)
• Nettoomsättningen uppgick till 1 409 MSEK (1 539)
• Värdeförändring skog uppgick till 233 MSEK (256)
• Rörelseresultatet efter värdeförändring skog uppgick till 300 MSEK (524), vari ingår realisationsvinster från försäljningar av skogsfastigheter med 60 MSEK (176)

Januari-september
• Stabila leveranser till fiberindustrin och minskad försäljning till sågverksindustrin
• Svagt stigande fiber- och biobränslepriser
• Sveaskogs resultatandel i Setra Group AB uppgick till -74 MSEK (155)
• Nettoresultatet försämrades till 772 MSEK (987)
• Nettoomsättningen uppgick till 5 505 MSEK (5 287)
• Värdeförändring skog ökade till 812 MSEK (502)
• Rörelseresultatet efter värdeförändring skog uppgick till 1 365 (1 504), vari ingår realisationsvinster från försäljning av skogsfastigheter med 259 MSEK (364)

Koncernchefens kommentar
Sveaskog har under tredje kvartalet konjunkturanpassat produktionen och minskat försäljningen med 8 % jämfört med föregående år. Timmerandelen av den totala försäljningen är lägre, då särskilt sågverkskunderna påverkats av den svaga konjunkturen för sågade trävaror. För att kompensera en vikande inhemsk efterfrågan har vi ökat exporten av virke.

På biobränslemarknaden i norra Sverige är tillgången god, medan konkurrensen om råvaran är större södra och mellersta landet. Sveaskog tecknade under tredje kvartalet ett flerårigt avtal med Fortum om leverans av biobränsle. Affären är värd 55-60 MSEK per år. I oktober har vi även tecknat ett avtal om biobränsleleveranser till Söderenergi AB till ett årligt värde av 40 MSEK.

Kostnaderna för avverkning och transport har ökat på grund av en högre andel gallringar och ökade drivmedelspriser. Detta har försämrat det operativa rörelseresultatet jämfört med föregående år.
En effekt av minskat uttag är att värdet på den stående skogen ökat. Värdeförändring skog har under årets första nio månader ökat till 554 MSEK (138), exkl. reavinster för fastighetsförsäljning.

Vi fortsätter satsningen på tillväxt i skogen och ny teknik i skogsbruket. För att skapa kostnadseffektiva och miljöanpassade transporter av biobränsle har vi investerat i en tågterminal i Kvarntorp utanför Örebro. Vårt mål är att fördubbla andelen virkestransporter med tåg. Totalt har vi investerat 127 MSEK under de första nio månaderna 2008, varav hälften utgörs av investeringar i biodieselföretaget SunPine AB och forskningsföretaget SweTree Technologies AB.

Utvecklingen för delägda Setra Group är fortsatt negativ och påverkar vårt resultat med -74 MSEK hittills under året. Ett omfattande pareringsprogram pågår sedan en längre tid i bolaget med målet att mildra de negativa resultateffekterna.

Delårsrapporten i sin helhet finns på www.sveaskog.se.