Delårsrapport kvartal 2 2011: Lägre försäljningsvolym under första halvåret

Delåret januari–juni

•  Nettoomsättningen uppgick till 3 612 MSEK (3 647). De genomsnittliga priserna ökade med fem procent medan leveransvolymerna minskade med sex procent jämfört med motsvarande period före­gående år.

•  Det operativa rörelseresultatet minskade till 576 MSEK (798). Minskningen förklaras av lägre leveransvolym av rundvirke, främst timmer från egen skog.

•  Värdeförändring skog uppgick till 171 MSEK (100).

•  Rörelseresultatet uppgick till 809 MSEK (1 093).

•  Första halvårets resultat uppgick till 520 MSEK (731).

Koncernchefens kommentar
Sveaskogs nettoomsättning för det första halvåret uppgick till 3 612 MSEK (3 647). En totalt sett lägre försäljningsvolym jämfört med motsvarande period föregående år motverkades av högre medelpriser för skogsråvara. Det operativa rörelseresul­tatet uppgick till 576 MSEK (798). Resultatminskningen beror främst på en lägre leveransvolym av timmer från egen skog. En ökad andel massaved och biobränsle i försäljningen, till följd av osäkerheten på marknaden för sågade trävaror och den kalla vintern, har också påverkat resultatet med lägre intäkter och högre produktionskostnader.

Försäljningen av skogsråvara uppgick till 5,7 miljoner kubikmeter (m3fub), en minskning med drygt sex procent jämfört med motsvarande period föregående år. Försäljningen från egen skog minskade med nio procent. Framförallt har minskningen skett i försäljningen av sågtimmer, som är det mest värdefulla sortimentet. Resultatmässigt har de lägre leveransvolymerna till viss del motverkats av högre priser om tre procent på egen skogsråvara.

I början av april träffade Sveaskog och försäkringsbolaget If en förlikning om ersättning för de skador på Sveaskogs skogar som orsakades av stormen Gudrun 2005. Förlikningen innebär att If reglerat en total skada om cirka 200 MSEK inklusive självrisk. Under kvartal 2 har 62 MSEK intäktsförts. Övrig ersättning har intäktsförts under tidigare år.

Vid årsstämman i april beslutade ägaren om nya ekonomiska mål för Sveaskog. De nya målen är en följd av det förtydligade uppdrag för Sveaskog som riksdagen beslutat om 2010. Målen innebär att Sveaskog ska öka lönsamheten genom bland annat ökad produktivitet och effektivitet.

Målet för direktavkastning är minst fem procent och målet för avkastning på eget kapital är minst sju procent sett över en ­konjunkturcykel. Målet för soliditet är 35–40 procent. Utdel­nings­­målet är oförändrat och den ordinarie utdelningen ska

långsiktigt fortsatt motsvara minst 60 procent av resultatet efter skatt efter vissa justeringar.

I enlighet med årsstämmans beslut har utöver en kontant utdelning om 756 MSEK även aktierna i Ersättningsmark i Sverige AB delats ut till ägaren. Det koncernmässiga värdet på nettotillgångarna i Ersättningsmark i Sverige AB uppgick vid utdelningstillfället till 983 MSEK. I och med utdelningen är det särskilda uppdraget att överföra100 000 hektar produktiv skogsmark till staten, för att användas som ersättningsmark, slutfört.

Sveaskog tecknade i juni ett arrendeavtal med det finländska företaget Morven avseende den av Sveaskog ägda industrifastigheten på Seskarö. Morven kommer att använda anläggningen för att förädla material till limfogstillverkning i Finland.

Delårsrapporten finns publicerad i sin helhet på www.sveaskog.se.

För mer information kontakta:
Gunnar Olofsson, vd Sveaskog, tel 070 - 334 15 16
Per Matses, CFO, tel 08-655 92 90, 070 - 655 98 20

Sveaskog är Sveriges ledande skogsföretag. Vi säljer timmer, massaved och biobränsle. Dessutom jobbar vi med markaffärer och utvecklar skogen som en plats för fiske, jakt och andra naturupplevelser. Skogen är kärnan för oss och vi tar ett stort ansvar för att driva utvecklingen inom skogsbruket, men också av nya användningsområden för skogsråvara och skogsmark. I allt vi gör värnar vi en hållbar utveckling. Vi omsätter sju miljarder kronor och är cirka 720 anställda.