Delårsrapport kvartal 3 2011: Lägre leveranser på en osäker marknad

Koncernchefens kommentarer

-       Sveaskogs försäljning av skogsråvara minskade med drygt sju procent jämfört med motsvarande period föregående år. Framför allt har minskningen skett i försäljningen av virke från egen skog och av sågtimmer som är det mest värdefulla sortimentet.

-       Den svenska trämekaniska industrin har för närvarande lönsamhetsproblem och upplever en fortsatt osäkerhet kring hur efterfrågan och priser kommer att utvecklas, säger
 P-O Wedin vd Sveaskog.

Delåret januari–september

•   Nettoomsättningen uppgick till 4 949 MSEK (5 121). Leveransvolymerna minskade med sju procent medan de genomsnittliga priserna ökade med fyra procent jämfört med motsvarande period föregående år.

•    Det operativa rörelseresultatet minskade till 749 MSEK (1 011). Minskningen förklaras av lägre leveranser, främst timmer från egen skog.

•    Värdeförändring skog uppgick till 332 MSEK (219).

•    Rörelseresultatet uppgick till 1 185 MSEK (1 481).

•    Periodens resultat uppgick till 751 MSEK (983).

Delårsrapporten finns publicerad i sin helhet på www.sveaskog.se.

För mer information kontakta:

Per-Olof Wedin, VD och koncernchef Sveaskog, tel 076 – 130 42 01

Per Matses, CFO, tel 08-655 92 90, 070 - 655 98 20

Sveaskog är Sveriges ledande skogsföretag. Vi säljer timmer, massaved och biobränsle. Vi gör också markaffärer och arbetar med jakt, fiske och andra naturupplevelser. I allt vi gör värnar vi en hållbar utveckling. Skogen är kärnan för oss och därför driver vi utvecklingen av dess värden. Vi omsätter 7 miljarder kronor och är ca 720 anställda. Läs mer på www.sveaskog.se