Eva Färnstrand ny ordförande i Sveaskog

Vid Sveaskogs årsstämma valdes Eva Färnstrand in som ny ordförande. Stämman beslutade även om en utdelning om 800 miljoner kronor för år 2016.

”Jag har varit verksam i Sveaskogs styrelse sedan år 2008 och har lärt känna verksamheten. Jag är glad och stolt över att nu tillträda som ny ordförande och ser fram emot att få fortsätta att vara aktiv i bolagets fortsatta utveckling, säger Eva Färnstrand.”

Eva Färnstrand är utbildad civilingenjör vid KTH och har varit ledamot i Sveaskogs styrelse sedan år 2008. Hon efterträder Helene Biström som avgick vid årsstämman den 26 april. Eva Färnstrand har erfarenhet från ledande befattningar inom bland annat Södra och SCA.

”Jag välkomnar å företagets vägnar Eva Färnstrand som ordförande och ser fram emot att få arbeta tillsammans med henne, säger Per-Olof Wedin, VD på Sveaskog.

Andra förändringar i styrelsen är att Kenneth Andersson ersätter Sture Persson som ordinarie ledamot för GS-facket.

Eva Färnstrand, ordförande Sveaskog, tfn 070-603 18 00
Per-Olof Wedin, vd och koncernchef Sveaskog, tfn 08 – 655 91 74
Per Matses, vice vd och CFO, tfn 08 – 655 92 90

Sveaskog är Sveriges ledande skogsföretag och säljer timmer, massaved, biobränsle, skogsplantor och skogliga tjänster. Sveaskog kompletterar utbudet från egen skog med inköp från andra skogsägare, byten och import. Dessutom gör Sveaskog markaffärer och utvecklar skogen som en plats för fiske, jakt och andra naturupplevelser. Skogen och dess tillgångar är Sveaskogs kärnverksamhet och hållbar utveckling genomsyrar allt som görs. Sveaskog är anslutet till FSC®. Läs mer på www.sveaskog.se