Förbättrat resultat för Sveaskog trots lägre priser

Report this content

Sveaskogs operativa rörelseresultat för 2013 förbättrades jämfört med 2012 och uppgick till 978 SEK (848). Förbättringen har skett trots fortsatta prissänkningar på skogsråvara genom att leveransvolymer från egen skog har ökat och avverkningskostnaderna blivit lägre.

− Trots lägre priser på våra produkter och en fortsatt tuff marknad har vi åstadkommit en resultatförbättring med 15 procent i operativt rörelseresultat. Resultatförbättringen beror på att vi har ökat leveranserna från vår egen skog med fem procent, att vi har hållit nere avverkningskostnaderna och att vi har haft en god kostnadskontroll, säger Sveaskogs vd och koncernchef Per-Olof Wedin.

Sveaskogs nettoomsättning för 2013 uppgick till 6 056 MSEK, en minskning med fyra procent jämfört med 2012. Minskningen beror främst på sex procents lägre genomsnittliga försäljningspriser

Totalt sålde Sveaskog 10,8 miljoner kubikmeter skogsråvara 2013, vilket är en ökning med en procent. Försäljningen av sågtimmer, massaved och flis ökade volymmässigt med två procent, medan försäljningen av biobränsle minskade med åtta procent.

Det operativa rörelseresultatet, det resultat som tydligast avspeglar Sveaskogs intjäningsförmåga, uppgick till 978 MSEK (848). Inklusive reavinster från fastighetsförsäljningar och resultatandelar i intresseföretag uppgick rörelseresultatet till 1 168 MSEK (919). Inklusive värdeförändring i skog var rörelseresultatet 2 214 MSEK (1 422). Resultatet före skatt uppgick till 1 941 (1 128). Året resultat, efter skatt, uppgick till 1 475 MSEK (2 155). Minskningen förklaras av att 2012 års resultat påverkats positivt med 1 328 MSEK till följd av ändrad bolagsskattesats.

2013 i korthet

•  Nettoomsättning 6 056 MSEK (6 307)

•  Operativt rörelseresultat 978 MSEK (848)

•  Värdeförändring skog 1 046 MSEK (503)

•  Resultat före skatt 1 941 MSEK (1 128)

•  Årets resultat 1 475 MSEK (2 155)

Fjärde kvartalet oktober-december

•  Nettoomsättning 1 565 MSEK (1 585)

•  Operativt rörelseresultat 275 MSEK (261)

•  Värdeförändring skog 695 MSEK (141)

•  Rörelseresultat 1 103 MSEK (395)

•  Periodens resultat 767 MSEK (1 554)

För mer information:

Per-Olof Wedin, vd och koncernchef, tel 08-655 91 74, 076-130 42 01

Per Matses, vice vd och CFO, tel 08-655 92 90, 070-655 98 20

Sveaskog är Sveriges ledande skogsföretag och säljer timmer, massaved och biobränsle. Dessutom gör Sveaskog markaffärer och utvecklar skogen som plats för jakt, fiske och andra naturupplevelser. Skogen med dess tillgångar är Sveaskogs kärnverksamhet och hållbar utveckling genomsyrar allt som görs.

Läs mer på www.sveaskog.se

Taggar: