Fortsatt stark efterfrågan på skogsråvara gynnar Sveaskog

Delårsrapport januari – juni år 2008
Andra kvartalet
• Fortsatt stigande fiberpriser och stabila timmerpriser.
• Avtal tecknat för produktion av biodiesel baserad på skogsråvara.
• Stabil försäljning till fiberindustrin men fortsatt låg försäljning till sågverksindustrin.
• Nettoresultatet är i stort sett oförändrat 267 MSEK (278).
• Kvartalets nettoomsättning uppgick till 2 164 MSEK (1 968).
• Rörelseresultatet efter värdeförändring skog uppgick till 474 MSEK (416), vari ingår realisationsvinster från försäljningar av skogsfastigheter med 114 MSEK (81).

Delåret januari – juni
• Stigande virkespriser.
• Låg försäljning till sågverksindustrin.
• Markförsäljningsprogrammet fortsätter enligt plan.
• Delårets nettoresultat är i stort sett oförändrat 630 MSEK (648).
• Koncernens nettoomsättning för januari–juni 2008 uppgick till 4 096 MSEK (3 748), vari
ingår realisationsvinster från försäljningar av skogsfastigheter med 199 MSEK (188).
• Rörelseresultatet efter värdeförändring skog uppgick till 1 065 (980).

Kommentar från koncernchef Gunnar Olofsson
”Sveaskogs omsättning ökade under det andra kvartalet med 10 % jämfört med samma period ifjol. Ökningen förklaras av generella prisökningar på skogsråvara. Vi märker av en stigande efterfrågan på massaved och biobränsle. Däremot sjunker efterfrågan på timmer eftersom sågverken känner av en vikande orderingång, både nationellt och internationellt.

I egenskap av delägare i sågverksbolaget Setra Group AB, belastas Sveaskogs resultat av den svaga konjunkturen för sågade trävaror. Under det första halvåret har Setra påverkat oss negativt med 33 MSEK. Under samma period ifjol hade vi intäkter från Setra på 103 MSEK.

Efterfrågan på skogsråvara väntas vara fortsatt god framöver. Importveden blir allt dyrare vilket påverkar prisbilden positivt för svensk skog, vilket gynnar svenska skogsägare. Även marknaden för biobränsle fortsätter att utvecklas bra och ger fler avsättningsmöjligheter för skoglig råvara.

I juni gick Sveaskog in som 20-procentig delägare i Sunpine, ett företag som bygger Sveriges första produktionsanläggning för biodiesel. Dieseln utvinns ur skogsråvara, tallolja. Anläggningen kommer att byggas i Piteå och investeringen uppgår till 250 miljoner kronor. Sveaskog tror på Sunpine ur ett långsiktigt finansiellt perspektiv, men investeringen motiveras också av vår ambition att främja forskning och utveckling för nya användningsområden för skogen.”

Delårsrapporten bifogas.