Framtidens älgförvaltning bygger på kunskap

Sveaskog förväntar sig minskade betesskador och höjd kvalitet på älgstammen när det nya älgförvaltningssystemet träder i kraft den 1 januari år 2012.

– De nya föreskrifterna speglar ett nytt sätt att se på viltförvaltning och skogsbruk. Det nuvarande systemet behöver utvecklas och därför välkomnar vi en ändring, säger Ronny Löfstrand, skogsvårdsansvarig för skog och klövvilt på Sveaskog.

Naturvårdsverket ligger bakom de nya föreskrifterna, som är resultatet av en lång process där markägare, jägarkåren, myndigheter och andra instanser fått säga hur de vill att älgförvaltningen ska utvecklas. Sveaskog är positivt till den ansats som finns om att komma till rätta med de stora betesskador som drabbar ungskogen samt att höja kvaliteten på älgstammen. Detta ska åstadkommas genom en älgstam som är i balans med betesresurserna.

– Älgförvaltning är ingen enkel fråga och vi arbetar med vitt skilda förutsättningar över landet. Sveaskog välkomnar därför ett ökat fokus på bra faktaunderlag i älgförvaltningen samt ett kontinuerligt lärande genom årliga uppföljningar, säger Ronny Löfstrand.

En nyhet är att det införs en ny förvaltningsnivå – älgförvaltningsområden – som kommer omfatta flera älgskötselområden och licensområden. Syftet med dessa är att avgränsa och förvalta egna älgstammar där hänsyn tas till naturliga barriärer, istället för administrativa gränser. Föreskrifterna klargör att det är hela älgstammar som ska förvaltas och att det därmed är på älgförvaltningsområdesnivå som målformuleringar och utvärderingar av skadenivåer och älgstammen ska göras.

Sveaskog efterlyser ett förtydligande avseende finansieringen av det nya systemet, liksom inrättandet av ett nationellt råd för att erhålla större samordning och enhetlighet över landet

– För att lyckas med en framgångsrik älgförvaltning måste vi utöver faktaunderlaget och kunskap åstadkomma en konstruktiv och respektfull samverkan, mellan framförallt markägare och jägare. Genom omfattande inventeringar och stöd till forskningen främjar vi såväl framtagandet av fakta som kompetensbyggandet. Även på samverkansområdet har vi kommit långt men dialogen kan utvecklas ytterligare, säger Ronny Löfstrand.

Ronny Löfstrand, skogsvårdsansvarig, Skog och klövvilt, tfn 070 – 615 31 55

Regionalt ansvariga
Marcus Jatko, skogsvårdsledare, Skog och klövvilt (Norrbotten), tfn 070 - 386 66 00
Henrik Engman, skogsvårdsledare, Skogs och klövvilt (Västerbotten), tfn 070 - 243 06 73