Göran Persson tar plats i styrelsen för World Resources Institute

WASHINGTON DC, 11 mars, 2010

Förre statsministern Göran Persson valdes den 9 mars in i styrelsen för World Resources Institute (WRI), en miljöpolitisk tankesmedja i Washington DC.

- Göran Perssons arbete för att skapa en långsiktig och ambitiös miljöpolitik är exceptionellt. Under hans ledning har Sverige svarat på vår tids största miljöpolitiska utmaning – klimatfrågan – genom att gå före och överträffa Kyotoprotokollets krav, säger Jonathan Lash, WRIs generalsekreterare.

Sverige hade år 2005 minskat sina utsläpp av växthusgaser med 13,5 procent jämfört med 1996 och lagt fast ett nationellt mål om en utsläppsminskning på åtminstone 25 procent från 1990 till 2020. Göran Persson, som var statsminister från 1996 till 2006, tilldelades år 2007 Sofie-priset för sitt klimatpolitiska ledarskap.

I styrelsen blir Göran Persson kollega med bland andra USA:s förre vicepresident Al Gore, Unilevers förre ordförande Antony Burgmans och Brasiliens förre president Fernando Henrique Cardoso. WRI har 200 medarbetare i Washington DC och samarbetar aktivt med myndigheter, företag och miljöorganisationer över hela världen för att omsätta kunskap i handling. WRI har nyligen utnämnts till en av världens bästa miljöpolitiska tankesmedjor av University of Pennsylvania. Bland välkända företagspartners märks IKEA, General Electric, General Motors och Apple.

För mer information, kontakta: Paul Mackie, pressekreterare på WRI, tfn: +1 (202) 729-7684, pmackie@wri.org Lars Laestadius, Senior Associate WRI, tfn: +1 (301) 675 1112, larsl@wri.org

World Resources Institute (www.wri.org) är en miljöpolitisk tankesmedja som söker praktiska sätt att bevara jorden och förbättra människors liv.