• Sveaskog/

Kommentar från Sveaskogs ordförande, Bo Dockered: ”Kloka förslag om brukandet av den svenska skogen”

I Skogsutredningen 2006 stimuleras tillväxt i skogen. Synen på skogsproduktion som en grundsten i arbetet med minskade utsläpp är viktig och bör anammas av regeringen. Samtidigt ger utredningen kloka förslag till hur biologisk mångfald kan bevaras bättre. Men utredaren bör avhålla sig från att ge råd om virkespriser.

- Förslaget om en ny indelning av och nya begrepp kring svensk skogsmark ger en bra överblick och mer rättvisande bild över vilka arealer som brukas och vilka som är undantagna från skogsbruk. Det underlättar även jämförelser med andra länder. Att Sverige har valt att utesluta 3,4 miljoner hektar skogsmark från skogsstatistiken är befängt och det är bra att detta rättas till. - Utredningen föreslår ökad virkesproduktion inom ramen för gällande lagstiftning. Med tanke på det ökande behovet av förnyelsebar skogsråvara hoppas jag att Sverige inte helt stänger dörren för intensivodling på begränsade arealer, så länge den sker inom ramen för den svenska modellen med balanserade avvägningar mellan produktion och miljö på landskapsnivå. - Det är förvånande att utredaren ger råd kring virkespriser och dess påverkan på skogsindustrins konkurrensförmåga. Prisbilden styrs av marknaden och industrin måste, som alla andra branscher, effektivisera sin verksamhet för att vara långsiktigt lönsam. Med ökad efterfrågan på virke och stigande priser ökar skogsägares intresse att investera i skogsvård och ökad skogstillväxt. Det gynnar skogs- och träindustrin. - Regeringen bör ta fasta på utredningens tankar att tillåta fler former för skydd av skog. Att i ökad grad nyttja naturvårdsavtal är ett sätt att ta större hänsyn till äganderätten och den enskilde skogsägaren, som får möjlighet att behålla sin mark. Ett ökat skogsskydd genom naturvårdsavtal kan ge stor naturvårdsnytta, men skogsägare måste ges skälig ersättning för intrånget. - Utredningens förslag att införa röjningsplikt om sektorsmålet inte nås är positivt. Röjning bidrar till virke med god kvalitet och med den ökade efterfrågan på biobränsle finns möjligheter för skogsägaren att få bättre ekonomi i röjningsarbetet. - Plikt borde också införas för skötsel av befintliga reservat och nationalparker. Skötseln i dessa områden är eftersatt eftersom statens pengar för naturvård i första hand används för bildande av nya reservat. Styr över mer pengar till skötsel och ta vara på skogsägarnas kunskaper om skötselformer för skogar med höga men skötselkrävande naturvärden. Då får vi ökad biologisk mångfald, jobb och ett vackrare landskap. För mer information kontakta: Bo Dockered, styrelseordförande Sveaskog, tel 070-674 01 19 Linda Andersson, informationschef Sveaskog, tel 0708 -72 22 05