Ny packlinje på Stakhedens plantskola skapar möjlighet för ökad tillväxt

Sveaskogs affärsområde Svenska Skogsplantor har driftsatt en ny packlinje på Stakhedens plantskola strax norr om Ludvika. Nu ges möjligheter att leverera ännu fler plantor till skogsbruket. Det skapar ökad tillväxt i den svenska skogen och bidrar till både export och omställningen till förnybart.

– Hastigheten i packningsverksamheten mer än fördubblas i och med den nya linjen. Och det behövs verkligen med tanke på att odlingsvolymerna ökat, säger platschef Peter Forsberg. Stakhedens plantskola, som är en av företagets fem plantskolor, har nu installerat en ny packlinje. Sedan kembehandling mot snytbaggen försvann inom det certifierade skogsbruket har efterfrågan på mekaniskt behandlade plantor ökat. Det gäller framför allt i norra Sverige där snytbaggeangreppen ökar.

Kapaciteten i den nya linjen ligger på 48 000 plantor i timmen och förutom snabbheten ger linjen en flexibel produktion och en Conniflexbehandling av hög kvalitet.

– Det här är den sista delen i plantskolans stora satsningar den senaste tiden. Vi har nu en betydligt större kostym än för bara några år sedan. Vi har ökat odlingsvolymerna och med den också tekniken för att hantera flödena. Vi har även adderat möjligheten att behandla med tvåårigt snytbaggeskydd tack vare Conniflexlinjen, något som marknaden efterfrågat, säger platschef Peter Forsberg.

Linjen innebär en förbättring av arbetsmiljön genom ett nytt styrsystem och säkerhetsanordningar, däribland ljusbommar och säkerhetsgrindar. Flera tunga lyftmoment har också eliminerats. Linjen innehåller förutom packdelen även en lastningsrobot och en ny tvättmaskin.

Fakta om Svenska Skogsplantor
Svenska Skogsplantor är ett affärsområde inom Sveaskog. Svenska Skogsplantor är Sveriges största och ledande leverantör av skogsfröer, skogsplantor och skogsföryngringar. Kunderna utgörs av stora delar av skogsnäringen i Sverige, och även skogsägare i Finland och Norge. Svenska Skogsplantor omsätter runt 400 MSEK. Svenska Skogsplantor har 5 plantskolor över hela Sverige. Läs mer på www.skogsplantor.se

För mer information, kontakta:
Peter Forsberg, platschef Stakhedens plantskola, Svenska Skogsplantor, 070-213 14 84

Tom Jägestedt, kommunikationsansvarig Svenska Skogsplantor, 072-453 13 66
Sveaskogs presstjänst: 08-655 90 50, press@sveaskog.se