Ökad öppenhet med regeringens nya riktlinjer

”De nya riktlinjer för extern rapportering som regeringen har antagit kommer att bidra till en större öppenhet hos statligt ägda bolag. Det är helt rätt att statligt ägda bolag ska gå i spetsen för arbetet med hållbarhetsfrågor.” Det konstaterar Bo Dockered, styrelseordförande i Sveaskog.

Regeringen har antagit nya riktlinjer för extern rapportering från företag med statligt ägande. Riktlinjerna ställer krav på att företagen har en dialog med de viktigaste intressenterna för att identifiera och ta ställning till väsentliga risker och möjligheter med hänsyn till hållbarhetsfrågor.

- Alla företag mår bra av att granskas och utvärderas i förhållande till hur de uppfyller ägarnas mål och krav på avkastning. Men också hur de bidrar till samhällets effektivitet och tillväxt. Att staten, och därmed svenska folket, är våra ägare ökar kravet på Sveaskog och övriga statligt ägda bolag att leva upp till de förväntningar som ställs. Inte minst när det gäller information och öppenhet, som är förutsättningar för en konstruktiv dialog, anser Bo Dockered.

De nya riktlinjerna innebär även att statligt ägda bolag ska ge ut en hållbarhetsredovisning, där verksamheten beskrivs enligt de internationella riktlinjerna Global Reporting Initiative (GRI).

- Att ha en enhetlig standard på redovisningen är bra eftersom det gör det lättare att bedöma och jämföra företag ur socialt, miljömässigt och ekonomiskt perspektiv. Samtidigt finns en risk att formen värderas mer än innehållet och att företag kan ”gömma” brister i verksamheten bakom en väl strukturerad redovisning. Här har revisorer och ägare en viktig uppgift att se till helheten, säger Bo Dockered.

Kort om Sveaskogs hållbarhetsarbete

Sveaskog
- har antagit FN:s Global Compact och deltar i regeringens initiativ Globalt Ansvar
- har rapporterat miljöprestanda sedan 2002