Ökat intresse för lövtimmer i Sverige

Report this content

Efterfrågan på lövtimmer, i synnerhet björktimmer, ökar hos både svenska och internationella skogsindustrier. ”Samtidigt märker vi hur intresset för att odla andra trädslag än gran ökar bland svenska skogsägare på grund av stormar och granbarkborrar”, säger Jonny Carlsson, virkesköpare på Sveaskog, Sveriges största skogsägare.

Bjrk med himmel

Just nu har vi stor efterfrågan på björktimmer, både på den svenska och den internationella marknaden. Vi har också många virkesleverantörer som vill veta mer om hur de skapar lönsamhet kring lövträd på sina fastigheter, säger Jonny Carlsson, virkesköpare på Sveaskog.

Det är i spåren av stormar och granbarkborrar som intresset för att odla andra trädslag än gran har ökat. Lövträd växer snabbare och står emot kraftiga vindar bättre då de har djupare rotsystem än gran.

På bara fyra växtsäsonger kan en björk bli sju meter hög. Förädlade och planterade bestånd beräknas således kunna föryngringsavverkas efter cirka 35 år i Mellansverige, säger Jonny Carlsson.

Sedan 2008 har andelen lövträd i Sveaskogs skogar successivt ökat. 2018 utgjorde andelen lövträd 9 procent av företagets totala skogsbestånd. Omvandlat i antal träd uppskattas det motsvara ungefär 13 miljoner. Totalt i Sverige står lövträd för cirka 8 procent av all skog.

Jonny Carlsson ser gärna att andelen lövträd ökar, som komplement till gran och tall på lämplig mark. Det är inte bara timmerkunderna som efterfrågar mer råvara. Lövimporten till svenska massabruk är större än någonsin. Björk används exempelvis för att göra papper ljusare, som ett alternativ till kemikalier.

Här finns en stor potential, dels för skogsindustrin och dess kunder, dels för naturvård, biologisk mångfald och rekreation. Samtidigt behöver vi öka vår kunskap i Sverige om hur vi bäst vårdar och skapar lönsamhet i lövbestånd, säger Jonny Carlsson.

För mer information, kontakta:
Jonny Carlsson, virkesköpare Sveaskog, 070-603 56 92
Sveaskogs presstjänst, 08-655 90 50,
press@sveaskog.se

SVEASKOG är Sveriges största skogsägare och säljer timmer, massaved och biobränsle. Dessutom gör Sveaskog markaffärer och utvecklar skogen som plats för jakt, fiske och andra naturupplevelser. Skogen med dess tillgångar är Sveaskogs kärnverksamhet och hållbar utveckling genomsyrar allt som görs. Omsättningen 2018 var 7 miljarder kronor och antalet anställda cirka 846. Läs mer på www.sveaskog.se

Taggar:

Snabbfakta