Öring och regnbågslax i fokus i Malingsbo-Kloten

Sveaskog och Daniel Hellström har skrivit ett avtal som löper i tre år. Daniel Hellström kommer att driva hyrsjöområdet Malingsbo-Kloten i Bergslagen. En normalsäsong kommer över 4000 besökare och testar fiskelyckan i de sex sjöarna.

Sveaskog har i många år drivit verksamheten med hyrsjöar i trakten. Sedan en tid tillbaka har dock bolaget sökt efter en turismföretagare som kan ta över driften och utvecklingen. Från och med 1 januari i år tar Daniel Hellström, från Bredsjö Hytta, över verksamheten.

– För oss som bor i närheten har det varit en dröm att driva dessa hyrsjöar. Att nu få chansen är väldigt inspirerande. Vår vision är att få företaget att växa så att vi inom 5 år kan anställa ytterligare personal till företaget, säger Daniel Hellström, som driver familjeföretaget TH Construktion.

Daniel Hellström kommer att fortsätta hyra ut sjöar till företag och föreningar men ser även förskolor och vårdinrättningar som potentiella gäster. I sjöarna sätter man ut öring och regnbågslax. Standardvikten vid fångst ligger runt kilot, men överlevare på fyra kilo förekommer.

- Vi kommer även att arbeta med olika events, catering, fisketävlingar och företagsträffar. Möjligheten att boka sin sjö direkt online finns numera på vår hemsida. Verksamheten bedrivs på helårsbasis men med högsäsong under vår och höst då fisken nappar som bäst.

– Det är mycket glädjande att en lokal företagare som Daniel Hellström tar över rodret för att utveckla området vidare. Malingsbo-Kloten är redan ett attraktivt område för turism och vi hoppas det nu får ytterligare ett lyft, säger Lars-Åke Svensson, företagsupplåtare på Sveaskog Naturupplevelser AB.

Isfiskepremiär i ny regi arrangeras på Åstjärn den 1 februari i form av pimpeltävling där både tävlingsintresserade och hela familjer kan delta. Fina priser utlovas och arrangören bjuder på enklare förtäring.

Läs gärna mer på www.inatur.se och www.hyrfiske.se.

För mer information: Lars-Åke Svensson, företagsupplåtare på Sveaskog Naturupplevelser AB, 019-19 50 03 Daniel Hellström, TH Construktion, 070-349 84 71

Fakta: Sveaskog Sveaskog är Sveriges största skogsägare och en ledande leverantör av timmer, massaved och biobränsle. Företaget arbetar dessutom med markförsäljning och tillhandahåller jakt och fiske samt mark för lokala företagare inom naturbaserad turism. Skogen är kärnan i Sveaskog och företagets vision är att vara främst på att utveckla skogens värden. Genom att arbeta lönsamhetsinriktat och med miljöhänsyn bidrar Sveaskog till en långsiktigt hållbar utveckling. För mer info, se www.sveaskog.se PRESSMEDDELANDE 2009-01-22