Patric Selin ny marknadschef på Sveaskog

Patric Selin ny marknadschef på Sveaskog

Patric Selin, som arbetat för IKEA i Nord- och Sydamerika från 2005 fram till sista februari i år, har utsetts till ny marknadschef i Sveaskog med ansvar för försäljning av skogsråvara, virkesinköp och logistik. Han tillträder tjänsten den första maj.

Som marknadschef kommer Patric att leda marknadsprocessen med försäljning av sågtimmer, massaved och biobränsle samt virkesinköp och logistik. Patric kommer att rapportera till vd Gunnar Olofsson och ingå i företagets affärsledning.

- Med sin erfarenhet kommer Patric att kunna bidra till en utveckling och internationalisering av Sveaskogs virkesaffär. Han kommer att fortsätta arbetet med en ökad produkt- och kundorientering i företagets marknadsstrategi, säger vd Gunnar Olofsson.
Patric Selin, född 1958, har över 15 års erfarenhet av arbete med virkesfrågor, försäljning, affärsutveckling och skog. Sedan 2005 har han arbetat för IKEA i Kanada, USA, Mexiko och Brasilien med affärsutveckling, råvaruinköp och skogspolicyfrågor. Dessförinnan har Patric bland annat arbetat som VD och FoU-chef för VMF Nord (virkesmätning) samt som skogs- och marknadschef på AssiDomän. Patric är jägmästare från SLU i Umeå.

- Jag är glad och stolt över förtroendet att arbeta med marknadsfrågor inom Sveaskog. Och jag ser fram emot utmaningen att vara en del i Sveaskogs arbete med att utveckla skogens värden, säger Patric Selin.

Nuvarande marknadschef Sven-Erik Gustavsson (Svicke) kommer att arbeta deltid fram till pensioneringen hösten 2011 efter 35 år i ledande befattningar inom företaget.

- Svicke har markant förbättrat styrningen av Sveaskogs försäljning och inköp och han har på ett storartat sätt drivit samordningen av företagets marknadsarbete och produktion. Det har lagt grunden för den utveckling av affärsverksamheten som vi nu står inför, konstaterar Gunnar Olofsson.

Vid frågor kontakta: Gunnar Olofsson, vd och koncernchef Sveaskog, tfn. 08-655 91 74 Patric Selin, tillträdande marknadschef Sveaskog, tfn. + 55 41 9828 1901 (mobil Brasilien), +1 613 301 4997 (mobil Kanada) Esbjörn Wahlberg, pressansvarig Sveaskog, tfn. 070-231 35 02