Patrik Karlsson ny CDO i Sveaskog

Patrik Karlsson har utsetts till ny CDO, Chief Digital Officer, på Sveaskog. Han kommer närmast från tjänsten som CIO på Filmstaden och medlem i ledningsgruppen för Odeon Cinemas Europe, där Filmstaden ingår.

Patrik Karlsson CDO Sveaskog Foto Filmstaden

Patrik Karlsson har tidigare arbetat som CIO och IT Director på Nordic Cinema Group, Scandinavia Intrum Justitia och Ventelo. Han har också erfarenhet som konsultchef och account manager på bland annat Capgemini och Hi3G Access.– Jag är mycket glad att Patrik blir en del av Sveaskog och vår koncernledning. Sveaskog behöver fokusera än mer på digitalisering och innovation i affären och den totala värdekedjan samt vara proaktiv i den utvecklingen, säger Hannele Arvonen, vd på Sveaskog.

Fokus kommer att ligga på att utveckla och förbättra kärn- och stödprocesser samt driva utvecklingen av Sveaskogs affärsmodell mot ett digitalt och sömlöst flöde, från planta till leverans mot kund.

– Jag ser fram emot att börja på Sveaskog. Att få jobba med digitalisering i ett företag med ambitionen att bidra till en fossilfri livsstil är en kombination som jag verkligen brinner för. Jag ser också ett stort ansvar i att förvalta och förädla affären till en av Sveriges största resurser, säger Patrik Karlsson.

Patrik tillträder sin befattning den 17 augusti 2020.

Han kommer att rapportera till vd och ingå i koncernledningen. Stab IT flyttas samtidigt från CFO-enheten till en ny CDO-enhet under ledning av Patrik Karlsson.

För mer information, kontakta:
Patrik Karlsson, tillträdande CDO Sveaskog, 073-461 10 00

Sveaskogs presstjänst: 08-655 90 50, press@sveaskog.se

Sveaskog är Sveriges största skogsägare. Vi vill visa vägen till ett hållbart samhälle och vara ledande i utvecklingen av ett hållbart skogsbruk. Vår viktigaste uppgift är därför att bruka skogen så att klimatnyttan, den biologiska mångfalden liksom sociala och ekonomiska värden förstärks både nu och för framtida generationer. Vi har drygt 800 anställda i hela Sverige. Sveaskog ägs av den svenska staten. För mer information: www.sveaskog.se