Per-Olof Wedin ny vd för Sveaskog

Per-Olof Wedin har utsetts till ny vd och koncernchef för Sveaskog. Han har idag motsvarande befattning på Svevia. Gunnar Olofsson kvarstår som vd i Sveaskog till dess  Per-Olof Wedin tillträder tjänsten under oktober i år.

-   Vi är mycket nöjda med rekryteringen av P-O Wedin. Med sin industriella kompetens, gedigna kunskap om skogsbranschen och erfarenhet av statliga bolag är han väl lämpad för uppdraget att leda Sveaskog. P-O Wedin är även en dokumenterat god ledare, säger Sveaskogs styrelseordförande Göran Persson.

Per-Olof Wedin (f. 1955) är vd på Svevia, tidigare Vägverket Produktion, sedan 2007. Han har en lång karriär inom skogsindustrin. Under närmare tio år har han haft chefspositioner i Stora Enso, bland annat som chef för affärsområde Obestruket Magasinspapper och Massa med placering i Düsseldorf Tyskland och chef för enheten Transport och Distribution. Dessförinnan har Per-Olof Wedin varit vd för Grycksbo Pappersbruk i Falun samt haft olika ledande befattningar inom FoU och produktion i Modo och SCA.

-    Tjänsten på Sveaskog innebär att jag kommer tillbaka till mina rötter, till skogsbranschen som ligger mig varmt om hjärtat. Att Sveaskog dessutom är en av kronjuvelerna i den statliga bolagsportföljen gör uppdraget än mer lockande och betydelsefullt. Jag ser fram emot att tillsammans med företagets ledning och medarbetare fortsätta utvecklingen av Sveaskogs verksamhet. Med min bakgrund kan jag tillföra erfarenhet inom marknadsorientering och effektivitet, säger Per-Olof Wedin.

Per-Olof Wedin är tillgänglig för intervjuer direkt efter Sveaskogs årsstämma, som hålls klockan 14.00-16.00 i Grünewaldsalen på Konserthuset, Kungsgatan 43 i Stockholm.

För anmälan om medverkan på årsstämman eller telefonintervju kontakta Christer Lundin, tf pressansvarig Sveaskog, tel. 076-101 98 17.

För mer information kontakta:
Linda Andersson, informationschef Sveaskog, tel 0708-72 22 05 (tillgänglig efter kl 16.00)
Christer Lundin, pressansvarig Sveaskog, tel 076-101 98 17

Sveaskog är Sveriges ledande skogsföretag. Vi säljer timmer, massaved och biobränsle. Dessutom jobbar vi med markaffärer och utvecklar skogen som en plats för fiske, jakt och andra naturupplevelser. Skogen är kärnan för oss och vi tar ett stort ansvar för att driva utvecklingen inom skogsbruket, men också av nya användningsområden för skogsråvara och skogsmark. I allt vi gör värnar vi en hållbar utveckling. Vi omsätter sju miljarder kronor och är cirka 720 anställda.