Pressmeddelande: Ökad produktivitet i fokus för nystartat entreprenörsråd

Ökad produktivitet i fokus för nystartat entreprenörsråd

Effektivisering, ny teknik och smartare metoder för gallring och avverkning. Det är några stående punkter på dagordningen när Sveaskogs nystartade entreprenörsråd träffas.

- Vi hoppas kunna identifiera och lösa en del problem vi har med maskintillverkare och servicelämnare. Ett entreprenörsråd är ett steg i rätt riktning, säger en av entreprenörerna i rådet, Mikael Larsson på Team Jord & Skog AB.

Entreprenörsrådet i Bergslagen bildades för två veckor sedan. Åtta entreprenörer deltog vilka representerar olika former av entreprenadverksamhet, till exempel gallring, slutavverkning och biobränsleuttag.

- Vi känner att vi kan lära av varandra och att entreprenörerna har glädje av att träffas. Många i branschen är teknikintresserade så det blir mycket diskussioner kring ny teknik och metodutveckling, säger Jonas Gustafsson, produktionstekniker på Sveaskog.

För svenskt skogsbruk är ökad produktivitet en överlevnadsfråga. Därför arbetar Sveaskog på flera fronter - ofta tillsammans med andra skogsägare, universitet och forskningsinstitut - med att utveckla metoder för ett effektivare skogsbruk.

- Produktiviteten inom skogsbruket har sjunkit generellt sedan år 2003. Orsakerna är bland annat stormarna Gudrun och Per, minskad medelstam, ökad gallringsandel men också kvaliteten på indata. Oavsett orsakerna så måste vi vända denna utveckling och ett tätare samarbete mellan skogsägare och entreprenörer är en viktig del, säger Torgil Granström, produktionscontroller Sveaskog.

Vid frågor kontakta: Jonas Gustafsson, produktionstekniker Sveaskog, tfn 070 - 696 77 23 Torgil Granström, produktionscontroller Sveaskog, tfn 070 - 322 00 12 Mikael Larsson, Team Jord & Skog AB, tfn 070 – 341 22 30 Esbjörn Wahlberg, pressansvarig Sveaskog, tfn 070 – 231 35 02

Sveaskog är Sveriges största skogsägare med 3,3 miljoner hektar produktiv skogsmark och en ledande leverantör av timmer, massaved och biobränsle. Genom att arbeta lönsamhetsinriktat med stor miljöhänsyn bidrar Sveaskog till en långsiktigt hållbar utveckling. Företaget omsätter 7 miljarder kronor och har cirka 730 anställda. Läs mer på www.sveaskog.se

Sveaskog är Sveriges ledande skogsföretag. Vi säljer timmer, massaved och biobränsle. Vi gör också markaffärer och arbetar med jakt, fiske och andra naturupplevelser. I allt vi gör värnar vi en hållbar utveckling. Skogen är kärnan för oss och därför driver vi utvecklingen av dess värden. Vi omsätter drygt 6 miljarder kronor och är ca 720 anställda. Läs mer på www.sveaskog.se