• Sveaskog/

Pressmeddelande 2011-04-28 Delårsrapport januari - mars 2011 Lägre försäljningsvolym första kvartalet

Första kvartalet

Nettoomsättningen ökade till 1 772 MSEK (1 677). Prisnivåerna ökade medan levererade volymer minskade jämfört med första kvartalet föregående år.Det operativa rörelseresultatet uppgick till 243 MSEK (327). Värdeförändring skog uppgick till 74 MSEK (45).Rörelseresultatet uppgick till 341 MSEK (448).Kvartalets resultat uppgick till 217 MSEK (295).

Koncernchefens kommentar

Sveaskogs operativa rörelseresultat minskade något under första kvartalet trots en högre omsättning genererad av högre priser. Minskningen beror framförallt på en lägre leveransvolym av virke från egen skog. Totalt har Sveaskogs virkesförsäljning minskat med två procent till 2 972 000 kubikmeter (m3fub) jämfört med samma period föregående år. Framför allt har minskningen skett i försäljningen av sågtimmer, som är det mest värdefulla sortimentet för oss som skogsägare.

Många sågverk minskade sin produktion under kvartalet till följd av den osäkra trävarumarknaden. Svensk trämekanisk industri har påverkats av en fortsatt hård konkurrens, en stark svensk valuta och en svagare efterfrågan till följd av oroligheterna i Nordafrika, som är en viktig marknad främst för producenter av furuprodukter. Sveaskogs timmerförsäljning minskade med sex procent till 1 025 000 m3fub.

Förutom lägre försäljningsvolymer påverkas det operativa resultatet av ökade produktionskostnader. Sveaskog har anpassat produktionen till efterfrågan på marknaden och styrt avverkningarna mot en ökad andel massaved och biobränsle, vilket är sortiment med högre produktionskostnader, samtidigt som den kalla och snörika vintern orsakat merkostnader. Trots en högre andel av vår totala försäljning minskade den volymen såld massaved med fyra procent till 1 409 000 m3fub.

Sveaskogs försäljning av biobränsle ökade med 12 procent till 538 000 m3fub jämfört med första kvartalet 2010. Den långa vintern har skapat ett stort behov av biobränsle i hela landet, samtidigt som flödet av biprodukter från sågverken har varit lågt. Det har ökat efterfrågan på skogsbränsle.

Dotterbolaget Svenska Skogsplantor investerar i en tredje anläggning för produktion av plantor med det effektiva och miljövänliga snytbaggeskyddet Conniflex. Investeringen innebär en utökad kapacitet med 10–12 miljoner plantor per år och är ett led i en långsiktig plan att skydda 40–50 miljoner plantor med Conniflex år 2014.

Sveaskog och If har träffat en förlikning om ersättning för skador som orsakades av stormen Gudrun år 2005. Förlikningen innebär att en total skada har reglerats till knappt 200 MSEK inklusive självrisk. Del av ersättningen har intäktsförts hos Sveaskog under 2007. Resterande del kommer att ha en positiv påverkan på resultatet under det andra kvartalet i år.

Delårsrapporten finns publicerad i sin helhet på www.sveaskog.se.

För mer information, kontakta: Gunnar Olofsson, vd Sveaskog, tel 070 - 334 15 16; Per Matses, CFO Sveaskog, tel 08-655 92 90, 070 - 655 98 20

Sveaskog är Sveriges ledande skogsföretag. Vi säljer timmer, massaved och biobränsle. Dessutom jobbar vi med markaffärer och utvecklar skogen som en plats för fiske, jakt och andra naturupplevelser. Skogen är kärnan för oss och vi tar ett stort ansvar för att driva utvecklingen inom skogsbruket, men också av nya användningsområden för skogsråvara och skogsmark. I allt vi gör värnar vi en hållbar utveckling. Vi omsätter sju miljarder kronor och är cirka 720 anställda.