Pressmeddelande 2011-05-03 Jaktturism – ny aktivitet i Ekopark Rosfors

NordGuide har tecknat ett jakträttsavtal på två älgjaktsveckor på den ca 3 000 ha stora marken inom Ekopark Rosfors. Avtalet med Sveaskog är på tre år. Förutom NordGuide har ett lokalt jaktlag avtal med Sveaskog.

– Det här är ytterligare ett exempel på hur våra skogar, sjöar och älvar skapar goda förutsättningar för att utveckla naturturism i Sverige. NordGuide har lång erfarenhet av jaktturism och vi är mycket glada över detta samarbete, säger Gunilla Andersson på Sveaskog Naturupplevelser.

Tommy Holmberg, grundare av NordGuide kommer att driva delar av sin verksamhet parallellt med det lokala jaktlaget som jagar hög- och småvilt på markerna.

– Att vi är fler som nyttjar de fina älgjaktsmarkerna i Rosfors är en fördel. Sveaskogs avtal reglerar detta på ett bra sätt. Min ambition är att ha en öppen dialog med det lokala jaktlaget, säger Tommy Holmberg vid NordGuide.

NordGuide har olika aktiviteter såväl till havs som i skogen och på fjället. Företaget har specialutbildade guider inom jakt- fiske- och vildmarksturism. Verksamheten är koncentrerad till attraktiva vildmarker och vatten i norra Skandinavien. Företagets kunder är framför allt mindre grupper men också privatpersoner från Sverige och övriga världen.

För att ha möjlighet att erbjuda ett komplett jaktpaket kommer Tommy att samarbeta med Rosfors Herrgård som ligger mitt i ekoparken.

– Det känns bra att skogen och naturen i området används och upplevs. Det ska bli kul att samarbeta med en lokal entreprenör som Tommy. Vi ser fram emot att erbjuda nya gäster mat och logi i vår härliga bruksmiljö, säger Linda Nilsson som driver Rosfors Herrgård.

Mer info om Nordguide, se www.nordguide.se och www.secretsofsweden.com

För mer info, kontakta: Tommy Holmberg, CEO NordGuide, tfn 070-666 53 04; Gunilla Andersson, Sveaskog Naturupplevelser, tfn 08-655 90 97; Christer Lundin, tf pressansvarig Sveaskog, mobil 076 - 101 98 17

Sveaskog är Sveriges ledande skogsföretag. Vi säljer timmer, massaved och biobränsle. Vi gör också markaffärer och arbetar med jakt, fiske och andra naturupplevelser. I allt vi gör värnar vi en hållbar utveckling. Skogen är kärnan för oss och därför driver vi utvecklingen av dess värden. Vi omsätter 7 miljarder kronor och är ca 720 anställda. Läs mer på www.sveaskog.se