Pressmeddelande 2011-06-07 Träförädling startar på Seskarö

Idag blev det klart att det finländska företaget Morven arrenderar industrianläggningen på Seskarö av Sveaskog. Morven kommer att använda anläggningen för att producera material till limfogstillverkning i Finland. Företaget räknar med att anställa omkring 20 personer på Seskarö.

- Sedan en tid tillbaka har vi letat efter ett upplägg för att komplettera försörjningen till vår limfogsproduktion i Finland. Vi är nöjda med att vi nu fått till en bra lösning på Seskarö, säger Jaakko Kilpeläinen, vd på Morven.

Morven planerar att successivt anställa personal på Seskarö. Första året räknar man med att anställa 20 personer. Verksamheten ska sätta igång i juni med torkning och sortering av virke samt viss modernisering av anläggningen. Företaget planerar att starta produktionen till hösten.

- För Sveaskog har det varit viktigt att hitta en industriell aktör för att säkerställa den fortsatta verksamheten på Seskarö, säger Gunnar Olofsson vd på Sveaskog. Vi är särskilt nöjda med denna lösning eftersom Morven kompletterar den övriga träindustrin i Norrbotten med behov av delvis andra sortiment.

Morven är inriktad på att leverera material till limfogsproduktion. Det innebär att företaget kan använda betydligt klenare dimensioner och kortare stammar än vad som traditionellt efterfrågas av sågverk.

Det finländska företaget Morven Ltd Oy bildades 2007 och äger fastigheter och industrianläggningar. Morven har en betydande ägarandel i finländska Arktos Group Ltd Oy och driver även sågverk i bland annat Peuravuono, Finland.

Hyresavtalet löper till och med juni 2013 med möjlighet till förlängning ett år i taget.

För mer info, kontakta: Gunnar Olofsson, vd Sveaskog, tfn 070-334 15 16; Jaakko Kilpeläinen, vd Morven, tfn +358-50-520 6010; Christer Lundin, tf pressansvarig Sveaskog, tfn 076-101 98 17

Sveaskog är Sveriges ledande skogsföretag. Vi säljer timmer, massaved och biobränsle. Vi gör också markaffärer och arbetar med jakt, fiske och andra naturupplevelser. I allt vi gör värnar vi en hållbar utveckling. Skogen är kärnan för oss och därför driver vi utvecklingen av dess värden. Vi omsätter drygt 7 miljarder kronor och är ca 720 anställda. Läs mer på www.sveaskog.se