Professor ska forska på snabbväxande näring

Report this content

- Det blir en spännande utmaning att forska fram mer kunskap om begreppet och vad vi egentligen menar när vi använder det. Det känns extra angeläget eftersom denna näring bara växer, säger Peter Fredman. Bakom initiativet och för finansieringen av professuren står Sveaskog, som har riksdagens uppdrag att främja naturturismen i landet. Genom att ta fram en definition av begreppet "naturturism" och en uppskattning av hur mycket den omsätter hoppas Sveaskog att branschen bättre kan utvecklas och mer tillförlitlig statistik kan samlas in.
- Trenden är att utländska besökare vill uppleva naturen på sin semester. Många besökare är ekologiskt och socialt engagerade och söker genuina resmål. Svensk natur är en outnyttjad resurs med en hög attraktionskraft som bör förädlas, säger Gunilla Andersson, affärsansvarig på Sveaskog Naturupplevelser AB.
Resultatet från Peter Fredmans forskning kommer att presenteras i en rapport under våren år 2009. För mer information: Peter Fredman, professor i naturturism vid ETOUR/Mittuniversitetet i Östersund, tfn 070 – 667 08 06 Gunilla Andersson, affärsansvarig på Sveaskog Naturupplevelser AB, tfn 076-843 9017

Fakta: Sveaskog Sveaskog är Sveriges största skogsägare och en ledande leverantör av timmer, massaved och biobränsle. Företaget arbetar dessutom med markförsäljning och tillhandahåller jakt och fiske samt mark för lokala företagare inom naturbaserad turism. Skogen är kärnan i Sveaskog och företagets vision är att vara främst på att utveckla skogens värden. Genom att arbeta lönsamhetsinriktat och med miljöhänsyn bidrar Sveaskog till en långsiktigt hållbar utveckling. För mer info, se www.sveaskog.se PRESSMEDDELANDE 2009-02-06