Renskötare lär turister att umgås med renar

Report this content

Renskötaren Börje Stenlund på Vildmarkscamp i Malå AB ska ge utländska turister en upplevelse de sent glömmer – en renupplevelse av tredje graden. Ett nytecknat 3-årigt avtal med Sveaskog ligger till grund för företagets satsning på naturturism.

- För mig som renskötare är det en fantastisk möjlighet att kunna informera och berätta om hur det är att leva som renskötare idag, där besökarna får möjlighet att möta renen på nära håll, säger Börje Stenlund.

Sveaskog Naturupplevelser AB, som bland annat arbetar med att hyra ut mark och vatten, till turismföretagare, gläds åt det nya avtalet med Vildmarkscamp i Malå.

- Det finns idag en växande marknad för upplevelser och naturbaserad turism. Turismföretaget ger arbetstillfällen även åt andra lokala företag och organisationer vilket ger en mer livskraftig landsbygd, säger Eva Jörgensen företagsupplåtare Sveaskog Naturupplevelser AB.

Vildmarkscamp i Malå erbjuder, förutom renupplevelser, en mängd andra aktiviteter som fyrhjuling, skotersafari och fiske. Även vedeldad bastu, badtunna samt mat och övernattningsmöjligheter erbjuds.

- Våra besökare är framförallt lokala företag som bjuder med sina kunder från hela världen. De uppskattar känslan av vildmark och avskildhet, samtidigt som det är nära tätorten. Här finner företag och enskilda lugnet och ett välbehövligt avbrott från dagens stressiga samhälle, säger Börje Stenlund, Vildmarkscamp i Malå.

Besök gärna www.inatur.se eller www.vildmarkscamp.se för mer information.

Kontaktpersoner Eva Jörgensen, företagsupplåtare Sveaskog Naturupplevelser AB, tfn 0933-615 82 Börje Stenlund, Vildmarkscamp i Malå, tfn 0953-430 32 alt. 070-376 48 47

Fakta: Sveaskog Sveaskog är Sveriges största skogsägare och en ledande leverantör av timmer, massaved och biobränsle. Företaget arbetar dessutom med markförsäljning och tillhandahåller jakt och fiske samt mark för lokala företagare inom naturbaserad turism. Skogen är kärnan i Sveaskog och företagets vision är att vara främst på att utveckla skogens värden. Genom att arbeta lönsamhetsinriktat och med miljöhänsyn bidrar Sveaskog till en långsiktigt hållbar utveckling. För mer info, se www.sveaskog.se PRESSMEDDELANDE 2009-02-13