Skogsbruket och naturturismen skapar en levande landsbygd

Report this content

I ett alltmer urbaniserat Sverige behövs näringar som kan bidra till en levande landsbygd. Skogsbruket och naturturismen är två sådana och hur dessa kan samverka samt hur Sverige kan växa ytterligare som besöksmål för internationell turism var viktiga frågor på seminariet ”Naturturismens framtid i Sverige” den 4 september i Mörrum, Karlshamn.

”Vi är stolta över att få till stånd ett samtal med så många intressanta personer i en fråga som engagerar och är viktig för Sverige. Att skapa förståelse för varandras verksamheter är en bra start för dialog och samverkan”, säger Per-Olof Wedin, vd Sveaskog.

Under ett heldagsseminarium i Mörrum måndagen den 4 september möttes representanter från besöksnäringen, naturturismen och skogsbruket för att diskutera förutsättningar för ett hållbart skogsbruk, en växande naturturism och bland annat sportfiskets betydelse.

Naturturismen är en växande gren av besöksnäringen och Sverige attraherar många utländska turister genom sin fantastiska natur. Utmaningen är att kunna bedriva både skogsbruk och naturturism i samma omgivningar och miljöer.

”Frågan är inte om vi ska ha skogsbruk utan var och hur vi ska bedriva det. Skogsbruk skapar reaktioner hos våra företag och kunder. När man är ute i naturen vill gästerna komma ifrån det industriella intrycket som till exempel vindkraftsparker och kalhyggen innebär”, säger Annika Fredriksson, ordförande i Ekoturismföreningen.

För mer information:

Per-Olof Wedin, vd Sveaskog, tfn 076 – 130 42 01
Ola Söderdahl, försäljningschef jakt- och fiske Sveaskog, tfn 070 – 268 8712
Esbjörn Wahlberg, ansvarig press och samhällskontakter Sveaskog, tfn 070 – 231 35 02

Se hela programmet med alla talare här:

Sveaskog är Sveriges ledande skogsföretag och säljer timmer, massaved, biobränsle, skogsplantor och skogliga tjänster. Sveaskog kompletterar utbudet från egen skog med inköp från andra skogsägare, byten och import. Dessutom gör Sveaskog markaffärer och utvecklar skogen som en plats för fiske, jakt och andra naturupplevelser. Skogen och dess tillgångar är Sveaskogs kärnverksamhet och hållbar utveckling genomsyrar allt som görs. Sveaskog är anslutet till FSC®.
Läs mer på
www.sveaskog.se